Facebooklinkedinrss

Creëer in 3 stappen een positieve mindset in je relatie

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vraag jij je wel eens af ‘Wat is er nou zo leuk aan mijn partner?’

Vind jij het soms ook zo moeilijk om positief te blijven denken? Je hebt van die dagen dat je echt even niet meer kunt zien wat ook alweer zo leuk is aan je lief. Zeker nu je zo dicht op elkaars lip zit, je weinig afstand kunt nemen, zie je dingen van de ander die je helemaal niet leuk vindt.

Dat overkwam mij laatst ook weer 😬. Ik merkte dat ik in de negativiteit zat. Mijn lief kon niets goed doen. Hij was te laat thuis, hij begreep me niet, de manier hoe hij naar de wereld kijkt kon ik niet begrijpen. Kortom, de positieve aandacht was even ver te zoeken.

Het belang van positiviteit voor je relatie

Ik weet hoe belangrijk het is om mij te richten op de positieve kanten van de relatie en niet te vervallen in negativiteit. Als ik terugkijk naar mijn eerdere relaties was ik vooral bezig met de dingen die er niet waren. We hadden verschillende interesses, hij liet zijn gevoel niet zien, hij was altijd te laat op afspraken. Ik uitte kritiek, ik wilde dat mijn partner veranderde. De dingen die er wel waren – we hadden wel gezamenlijke interesses, hij stond altijd voor me klaar, was altijd lief voor me, ik voelde me veilig bij hem – zag ik steeds minder en nam ik als vanzelfsprekend aan. Mijn aandacht was vooral gericht op negatieve gedachten en gevoelens over mijn partner en daardoor groeide de negatieve kant van de relatie.

Wat je aandacht geeft, groeit

Een mooi voorbeeld hiervan is een spelletje dat ik een keer deed met mijn vriend tijdens een autorit van 1,5 uur. Vooraf zette we de intentie voor onszelf om uit te kijken naar gele voertuigen. In mijn beleving waren de meeste voertuigen op de weg zwart, grijs, rood en blauw en was geel duidelijk in de minderheid. Ik was benieuwd hoeveel gele voertuigen we zouden vinden, misschien een stuk of 10?

In totaal hebben we 96! gele voertuigen gezien.

Ik had me nooit gerealiseerd dat het er zoveel waren, gewoonweg omdat mijn aandacht er niet op gericht was. Nu mijn aandacht er wel op gericht was, zag ik ze ineens.

Positieve aandacht brengt de sprankel (weer) in je relatie

Zo gaat het ook in een relatie. Richt je je aandacht vooral op de negatieve kant van de ander en je relatie, dan groeit de negativiteit tussen jullie. Je wordt steeds meer bevestigt in wat er niet is. Zie je daarentegen vooral de positieve kant, dan groeit de positiviteit. Dat wat je mist en anders zou willen speelt een minder grote rol.

Het overheersen van positieve gevoelens is belangrijk in een relatie.  Gebleken is dat een relatie een veel grotere kans van slagen heeft wanneer elke negatieve uitwisseling (kritiek, schelden, kwetsen, negeren) in verhouding staat tot 5 positieve interacties (compliment, aandacht, interesse, attent zijn). Negativiteit heeft een veel grotere destructieve kracht dan veel stellen zich realiseren.

Oude patronen verdwijnen niet zomaar

Maar oude patronen verdwijnen niet zomaar. Soms val ik er weer in terug, zoals laatst. Hoe krijg ik mijn gedachten weer positief?

Creëer in 3 stappen een positieve mindset in je relatie

STAP 1 – WORD JE BEWUST VAN JE GEDACHTEN

Gedachten komen en gaan de hele dag door. Je kunt er niet aan ontkomen. Vaak ben je je er niet eens van bewust welke gedachten er allemaal voorbijkomen en laat je je er (onbewust) door leiden.

Gedachten zijn heel krachtig. Elke gedachte creëert een gevoel, elke gevoel creëert gedrag en gedrag creëert gevolg.

Een voorbeeld van mezelf

Het is dinsdagavond 19.00 uur en mijn lief is nog niet thuis. Ik denk ‘verdorie, hij is vanavond wéér laat thuis’. Ik voel me gefrustreerd en teleurgesteld. Als mijn lief om 20.30 uur thuiskomt zit ik nog vol frustratie. Ik begroet hem kortaf en ben niet zo blij zoals gewoonlijk. Hij merkt dat natuurlijk, maar begrijpt het niet. ‘Ik ben er nu toch?’ is zijn reactie. Het gevolg: tijdens het eten hebben we een discussie die de avond niet gezelliger maakt.

Het kan ook anders 😊. Het is dinsdagavond 19.00 uur en mijn lief is nog niet thuis. Ik denk ‘Oké, hij is later vandaag, jammer. Maar wat fijn als hij straks thuis is! Ik kijk er naar uit om hem te zien en voel me blij en verwachtingsvol. Als hij thuiskomt begroet ik hem enthousiast. Hij is ook blij om mij te zien en we omhelzen elkaar. Het gevolg: we hebben een heerlijke avond.

Kijk eens als waarnemer naar je gedachten. Welke gedachten komen er voorbij? Wat zijn het voor gedachten? Zijn ze positief, negatief, grappig, raar? Helpen ze je of juist niet? Hoe voel je je erbij? Blij of gefrustreerd? Doe dit zonder oordeel. Wees nieuwsgierig.

STAP 2 – KIES POSITIEVE GEDACHTEN

Jij bent niet je gedachten. Je gedachten zijn niet de waarheid. Je hoeft ze niet te geloven. Je kunt je gedachten kiezen die jou helpen en sterk maken.

Zie je gedachten als een nooit eindigende lopende band van gedachten. Pak de gedachte van de band waarvan je denkt dat die je helpt en waarbij je je goed voelt. Is dat niet zo, leg hem dan weer terug en pak weer een nieuwe gedachte. Net zolang tot je de gedachten gevonden hebt die je helpen.

Terug naar het voorbeeld

In het voorbeeld waar ik het eerder over had kwam bij mij de gedachte voorbij ‘verdorie, hij is weer laat thuis’. Op het moment dat ik deze gedachte waarneem heb ik de keuze om hem toe te laten of weer terug te leggen op de lopende band aan gedachten. In het laatste geval kan ik dan de gedachte pakken ‘Oké, hij is later, maar wat fijn als hij straks thuis is.’. Ik heb zelf een keuze welke gedachte ik besluit te geloven. En vervolgens hoe ik me wil voelen. Gefrustreerd (zoals in het eerste geval) of blij (in het tweede geval). Ik kies dan toch liever voor blij 😊.

STAP 3 – TRAIN JE BREIN OP POSITIEVE GEDACHTEN

Het kan lastig zijn om positieve gedachten te denken. Ons brein is geprogrammeerd op gevaar, angst en denken in problemen. Het is veel makkelijker om negatieve gedachten te denken, omdat we dat gewend zijn.

Maar positief denken kun je oefenen! Train je brein op positieve gedachten over je partner en relatie. Elke keer als je je bewust bent van een negatieve gedachte, leg deze dan terug op de lopende band. Pak er een positieve voor terug. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt. Lukt het een keer niet? Blijf proberen. Het is een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen.

Share.

About Author

Astrid Landman

Astrid Landman is relatiespecialist bij Air meets Water. Zij wil vreugde en liefde brengen in relaties van anderen. Zij leert mensen in een liefdesrelatie hoe ze gedrag ontwikkelen, waardoor zij (nog) gelukkiger worden in de liefde voor en met elkaar. Als jurist en mediator weet Astrid dat het van wezenlijk belang is om aandacht voor elkaar te hebben en je relatie niet als vanzelfsprekend aan te nemen. In haar workshops en cursussen is het vooral leuk en vreugdevol om samen aan je relatie te werken.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.