Facebooklinkedinrss

Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Er zijn ongeveer 1,5 miljoen slechthorende mensen in Nederland. Ruim een half miljoen daarvan ondervindt hier dagelijks hinder van en is voor de communicatie afhankelijk van hoortoestellen. Het is een misvatting dat de groep slechthorenden alleen uit ouderen bestaat. Nederland kent veel ondernemers waaronder slechthorende ondernemers. Ben je slechthorend en zelfstandig ondernemer? Dan hebben we een aantal tips om de communicatie met jouw klanten te vereenvoudigen.

4 tips voor ontspannen communicatie met je klant

  1. Zet in de e-mailhandtekening achter je mobiele telefoonnummer: (ik ben slechthorend, graag whatsapp of sms). Hiermee geef je duidelijk aan hoe de klant met jou kan communiceren en waarom. Goede informatie over de mogelijke communicatielijnen is ontzettend belangrijk voor een krachtige eerste indruk.
  2. Stel je pro-actief op wanneer je de (nieuwe) klant persoonlijk ontmoet. Realiseer je dat veel mensen niet weten wat het betekent om slechthorend te zijn. Leg het kort uit en geef aan wat je nodig hebt. Het is prima om de tafelsetting te bepalen, zodat jij optimaal kunt horen, of om de locatie te kiezen waarvan jij weet dat de akoestiek er goed is. Wil je de regie toch overlaten aan de klant? Vraag dan goed door, zodat je weet wat de setting is, en jij je daarop kunt voorbereiden.
  3. Gebruik hulpmiddelen. Naast je hoortoestellen zijn er nog veel meer mogelijkheden: externe microfoons, complete vergadersets, ondersteunende apps die gesproken woord omzetten in tekst, etcetera. Maak ook gebruik van schrijftolken. Een schrijftolk geeft live ondertiteling waardoor jij het gesprek, zelfs in een groep, goed kunt volgen. Dat geeft rust.
  4. Wees eerlijk. Er zijn situaties die je niet kunt managen: een last minute wijziging van de locatie, waardoor je opeens op een drukke plek komt te zitten, of je hebt de pech dat er in de ruimte naast de gekozen locatie wordt geklust. Dan kun je je gesprekspartner niet optimaal verstaan en heb je twee keuzes: je ‘gokt’ het gesprek – wat vaak niet goed uitpakt, of je legt uit wat er aan de hand is en maakt een nieuwe afspraak.
Share.

About Author

Dennis Hardes

Dennis Hardes is mede-eigenaar van Golden Walkman Marketing & Communicatie en mede-oprichter van WeesMeer. Dennis is zeer slechthorend en ervaart in zijn eigen ondernemerschap dat dit veel meer vraagt dan alleen zakelijke skills. Creativiteit is de drager van alles wat hij doet in zijn werk, maar ook in zijn manier van het vinden van oplossingen.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.