Facebook Twitter Instagram
    Trending
    • Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?
    • Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
    • ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar
    • Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”
    • Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”
    • Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”
    • Joyce Michielsen start als nieuwe PA voor Maak Jouw Impact
    • Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 
    Facebook Twitter Instagram
    Login
    Wees Meer
    • Ontwikkeling
      1. Persoonlijke ontwikkeling
      2. Leiderschap
      3. Spotlight: Interview
      4. Persoonlijke verhalen
      5. Time management
      6. View All

      Het Imposter Syndroom saboteert je! (test het hier)

      20/11/2021

      Succes met e-commerce’ van DGOC genomineerd voor Computable Awards

      15/06/2021

      Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd

      04/01/2021

      Mariaschool in Den Hoorn wint Jokerprijs voor vergroten welzijn scholieren

      28/10/2020

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023

      Compendium Geneeskunde lanceert eerste fysieke doktersglossy

      05/08/2021

      Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd

      04/01/2021

      Desley Boxtart schenkt cheques namens Business Open Ockenburgh aan goede doelen

      24/09/2020

      Hoe je met deze simpele stap je werk privé balans verbetert

      20/08/2020

      September is het nieuwe Januari!

      15/09/2015

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023
    • Maatschappelijk
      1. Gezondheid
      2. Duurzaamheid
      3. Inclusie
      4. Participatie
      5. View All

      Gratis webinar: Breng je hormonen in balans, mama

      07/02/2023

      Gratis webinar: Zorg met liefde voor je hart

      01/02/2023

      Gratis webinar: verbeter je brein door breinfitness

      08/11/2022

      Trainingen van Lean2Succes nu beschikbaar met STAP-budget

      20/08/2022

      Onprove en Gullimex lanceren digitaal sturingsmechanisme foodsector

      17/03/2022

      Beurs World of eMobility wil duurzaam e-klimaat versnellen

      09/03/2022

      Onderzoek Hely: wijkhub verduurzaamt tot 1.000 huishoudens met elektrische deelmobiliteit

      27/12/2021

      Vastgoedontwikkelaar Rockfield bouwt met Hely aan zeven mobiliteitshubs

      05/11/2021

      Innovatiestrateeg Leonie van Mierlo (Fronteer) schrijft boek over de kracht van (gender)diversiteit en inclusief leiderschap

      06/03/2021

      Een derde van de flexwerkers is van plan binnen een jaar van baan te veranderen

      16/06/2020

      Daniëlle Terpstra houdt als enige de deuren van haar dagopvang open

      27/05/2020

      Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

      03/05/2022

      GetJobsDone geselecteerd voor ‘25 onder 25’ van MT/Sprout

      22/06/2021

      Onderwijsspecialist Inge Hummel genomineerd voor The Experience Award

      24/09/2020

      Een derde van de flexwerkers is van plan binnen een jaar van baan te veranderen

      16/06/2020

      Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

      22/03/2023

      Oorfonds start eerste crowdfunding campagne voor onderzoek naar plotsdoofheid

      04/11/2022

      “Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers”

      05/07/2022

      Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

      03/05/2022
    • Financieel

      Helft ondernemers heeft liquiditeitsproblemen en wil verduurzamen

      27/10/2022

      Versnelde tariefstijging van gemiddeld 10,3 procent voor zzp’ers en gedetacheerden in 2022

      27/07/2022

      Jacqueline Zuidweg nieuwe voorzitter Raad van Toezicht van Stichting MKB Financiering (SMF)

      25/07/2022

      Qredits geeft economie en maatschappij flinke impuls

      11/07/2022

      32% groei, non-bancair financieren krijgt vleugels

      05/07/2022
    • Zichtbaarheid
      1. Marketing
      2. PR
      3. Social media
      4. View All

      Tilburgse Ilza Keeman wint gouden Shopping Awards met haar Koekatelier

      10/06/2022

      Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien

      02/06/2022

      Red Panda Academy levert 400 afstudeerders growth hacking

      08/03/2022

      Gemeente Rotterdam kiest Friends For Brands en Roos & van de Werk als preferred supplier communicatie

      03/02/2022

      Free publicity bureau voor tech DelanoPR gaat verder als PRGoeroes

      19/04/2022

      Free publicity: 4 vragen om te beantwoorden voordat je een PR-bureau belt.

      26/03/2021

      Eerste masterclass met de combinatie growth hacking & free publicity

      03/08/2020

      Jennifer Delano nieuwe voorzitter ondernemersnetwerk BNI De Pelikaan

      17/02/2020

      YouLynq.me organiseert allereerste LinkedIn deepsales masterclass van Nederland

      21/10/2022

      Kunsthistorica Jorien Kleine Deters lanceert kunstgids voor ondernemers

      09/05/2022

      YouLynq.me organiseert allereerste LinkedIn deepsales masterclass van Nederland

      21/10/2022

      Tilburgse Ilza Keeman wint gouden Shopping Awards met haar Koekatelier

      10/06/2022

      Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien

      02/06/2022

      Kunsthistorica Jorien Kleine Deters lanceert kunstgids voor ondernemers

      09/05/2022
    • Nieuws

      Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

      22/03/2023

      ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar

      07/03/2023

      Joyce Michielsen start als nieuwe PA voor Maak Jouw Impact

      15/02/2023

      Fectar haalt 2,45 miljoen binnen met meest recente investeringsronde

      03/02/2023

      Prof. drs. Syben Tijmstra en drs. Peter Felen geven drie masterclasses voor toekomstbestendigere Nederlandse farmacie

      31/01/2023
    • Boeken
    Wees Meer
    You are at:Home»Artikelen»Marketing voor franchisers: alle partijen op 1 lijn, hoe doe je dat?

    Marketing voor franchisers: alle partijen op 1 lijn, hoe doe je dat?

    0
    By Dennis Hardes on 02/12/2019 Artikelen, Marketing, Zichtbaarheid
    Franchise 01
    Franchise 01

    Er zijn in Nederland ruim 800 franchise formules. Een franchise is een samenwerkingsvorm tussen een zelfstandig ondernemer en een overkoepelende organisatie. 

    Franchiseformule: het overkoepelende merk

    Belangrijk is dat er één verhaal, identiteit en uniforme uitstraling is waarmee iedere vestiging naar buiten treedt. Voor het succes van een franchiseformule is het bepalend dat een klant bij elke vestiging dezelfde beleving krijgt.

    Wat als er een verschil ontstaat tussen hoe klanten jullie zien (imago) en wie jullie willen zijn (identiteit)?

    Dit is een interessante uitdaging waar veel franchise formules mee te maken hebben of krijgen. Om van een identiteit een geheel te maken en vervolgens te zorgen dat je klanten dat ook zo ervaren zijn veel stappen waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Bij een grote organisatie zijn dit de bijvoorbeeld franchisers, mogelijk bedrijfsleiders van eigen vestigingen, franchise bestuur, management en de directie. 

    Om 1 identiteit te ontwikkelen moeten al die partijen op 1 lijn komen. Hoe doe je dat?

    Case uit de praktijk: Wij als Bureau Hardes zijn gevraagd door een grote landelijke keten (140 vestigingen) met zowel eigen vestigingen als franchisenemers om hun nieuwe marketingstrategie en identiteit te vertalen naar de signing en aankleding van alle vestigingen in Nederland. Of anders gezegd: een re-branding van al hun vestigingen.

    De eerste belangrijke stap: onderzoek

    Hoe staat de organisatie ervoor? Wat speelt er? Uiteraard staat er al veel op papier (vanuit de organisatie), maar assumption is the mother of all mistakes dus testen testen testen.

    Wij hebben voor deze organisatie een pilot groep samengesteld van 5 personen. Een bedrijfsleider van een eigen vestiging (loondienst bij de organisatie), 4 franchisenemers waarvan de organisatie weet dat zij (heel)kritisch durven zijn en waarvan de meeste meerdere vestigingen hebben verspreid over Nederland. Belangrijk element was ook dat het allemaal personen zijn die al veel hebben meegemaakt binnen en met de organisatie zowel positief als negatief.

    Met de pilot groep zijn we uitgebreid in gesprek gegaan. Klopt de nieuwe identiteit met het imago wat ze nu hebben of denken te hebben? Hoe kijken de franchisenemers er tegenaan om bijvoorbeeld weer te gaan investeren in een nieuwe identiteit. We hebben al hun vestigingen bezocht om te zien wat er speelt. Daarna is het vooral vragen stellen over de dagelijkse gang van zaken. Problemen waar ze tegenaan lopen, kansen en ambitie. Met 5 personen en nog meer vestigingen levert dit veel informatie op en persoonlijke verhalen. Wij hebben de overeenkomsten bepaald en dat was voor ons de basis waarmee we de signing concepten hebben ontwikkeld. 

    Vertalen gemeenschappelijke wensen, ambities naar een overall signing concept.

    Het is onmogelijk om iedereen precies hetzelfde te laten denken en doen binnen een franchiseformule. Verschillen zijn er altijd. Grote vestigingen vs. kleine vestigingen, A-locaties vs. B-locaties, vestigingen die al jaren niet hebben geïnvesteerd vs. vestigingen die net een totale verbouwing achter de rug hebben. Het uitgangspunt moet daarom zijn dat alle overeenkomsten de rode draad gaan vormen.

    Dan heb je de rode draad, maar wat doe je met de verschillen?

    De rode draad is top alleen doet dat geen recht (bij dit project) aan de specifieke wensen van elke afzonderlijke vestiging. Wij hebben er daarom voor gekozen om naast het basis signing pakket ook een pakket te ontwikkelen met specials. Dit zorgde ervoor dat iedere vestiging zich gehoord voelde en dat is cruciaal gebleken voor het succes. 

    Luisteren in algemene zin

    Het komt voor dat vanuit de organisatie iets wordt besloten en dat er weinig draagkracht is voor de veranderingen. Het kan natuurlijk zijn dat de veranderingen noodzakelijk zijn, maar hoe dit ontvangen wordt is volledig afhankelijk van communicatie. Oprecht luisteren is daarin menselijk en vooral wenselijk.

    Om nooit te vergeten: marketing draait om mensen. En wij hebben als mensen de skills gekregen om te communiceren. Informeren, luisteren, vragen, voelen, overleggen… dit leidt tot succes.

    Het resultaat van onze inspanningen?

    Tegen de verwachting in (verwachting vanuit de organisatie), is het ons gelukt om in hele korte tijd de pilot groep op 1 lijn te krijgen en daarmee ook het franchise bestuur. Na de eerste ‘go’ hebben wij alle prototypes laten ontwikkelen. De prototypes zijn in twee stappen goedgekeurd. Daarna hebben wij het productieproces begeleid en de uitrol naar de eerste vestigingen.

    Nieuwsgierig wat we voor jouw merk kunnen betekenen? https://bureauhardes.nl/contact/

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Dennis Hardes
    • Website
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • LinkedIn

    Dennis Hardes is mede-eigenaar van Bureau Hardes | Marketing & Communicatie en mede-oprichter van WeesMeer. Dennis maakt bedrijven zichtbaar d.m.v. marketing, design, workshops en masterclasses. www.bureauhardes.nl

    Related Posts

    Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

    22/03/2023

    Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

    10/03/2023

    Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

    03/03/2023

    Comments are closed.

    • LinkedIn
    • Facebook
    • Twitter
    • Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?
    • Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
    • ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar
    • Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”
    • Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”

    About

    Help mee om WeesMeer verder uit te bouwen.

    Deel je onze visie en wil je een bijdrage leveren aan het verder uitbouwen van WeesMeer?

    Stuur een mail naar info@weesmeer.nl en laten we de mogelijkheden bespreken.

    Recent posts

    Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

    22/03/2023

    Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

    10/03/2023

    ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar

    07/03/2023
    Categorieën
    Copyright © 2023 | www.WeesMeer.nl
    • Privacy
    • Visie
    • Contact

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?