Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant
Slechthorend en ondernemer. | Er zijn ongeveer 1,5 miljoen slechthorende mensen in Nederland. Ruim een half miljoen daarvan ondervindt hier dagelijks hinder van en is voor de communicatie afhankelijk van hoortoestellen.
Het is een misvatting dat de groep slechthorenden alleen uit ouderen bestaat. Nederland kent veel ondernemers, waaronder slechthorende ondernemers. Ben je slechthorend en zelfstandig ondernemer? Dan hebben we een aantal tips om de communicatie met jouw klanten te vereenvoudigen.
Slechthorend en ondernemer: 4 tips voor ontspannen communicatie met je klant
- Zet in de e-mailhandtekening achter je mobiele telefoonnummer: (ik ben slechthorend, graag whatsapp of sms). Hiermee geef je duidelijk aan hoe de klant met jou kan communiceren en waarom. Goede informatie over de mogelijke communicatielijnen is ontzettend belangrijk voor een krachtige eerste indruk.
- Stel je pro-actief op wanneer je de (nieuwe) klant persoonlijk ontmoet. Realiseer je dat veel mensen niet weten wat het betekent om slechthorend te zijn. Leg het kort uit en geef aan wat je nodig hebt. Het is prima om de tafelsetting te bepalen, zodat jij optimaal kunt horen, of om de locatie te kiezen waarvan jij weet dat de akoestiek er goed is. Wil je de regie toch overlaten aan de klant? Vraag dan goed door, zodat je weet wat de setting is, en jij je daarop kunt voorbereiden.
- Gebruik hulpmiddelen. Naast je hoortoestellen zijn er nog veel meer mogelijkheden: externe microfoons, complete vergadersets, ondersteunende apps die gesproken woord omzetten in tekst, etcetera. Maak ook gebruik van schrijftolken. Een schrijftolk geeft live ondertiteling waardoor jij het gesprek, zelfs in een groep, goed kunt volgen. Dat geeft rust.
- Wees eerlijk. Er zijn situaties die je niet kunt managen: een last minute wijziging van de locatie, waardoor je opeens op een drukke plek komt te zitten, of je hebt de pech dat er in de ruimte naast de gekozen locatie wordt geklust. Dan kun je je gesprekspartner niet optimaal verstaan en heb je twee keuzes: je ‘gokt’ het gesprek – wat vaak niet goed uitpakt, of je legt uit wat er aan de hand is en maakt een nieuwe afspraak.
Lees ook:
- Marketing voor franchisers: alle partijen op één lijn, hoe doe je dat?
- Marketing: stop met het ‘moeten’
- Golden Walkman: belevingsmarketing voor ondernemers met ambitie
- Is ondernemen een uitdaging of juist lekker uitdagend?
Dennis Hardes is eigenaar van Bureau Hardes | Marketing & Communicatie en kunstenaar www.bureauhardes.nl – www.dennishardes.nl
Wil je zijn persoonlijke blog lezen over hoe het is om een cochleair implantaat te hebben/krijgen? www.cochleairimplantaat.com
Dit artikel wordt je aangeboden door WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.