Facebooklinkedinrss

Hoe je voorkomt dat je binnen vijf minuten jouw goede onlinereputatie kwijtraakt

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Dirkjan Hupkes True story companyIemand die weet wat je moet doen als het op social media spannend begint te worden. Wat ga je doen als bedrijf wanneer je kritiek krijgt online? Ondernemer Dirkjan Hupkes helpt met zijn bedrijf True Story Company ondernemers om hun zorgvuldig opgebouwde onlinereputatie overeind te houden. Dat kan hard nodig zijn wanneer ze te maken krijgen met slechte (fake) reviews, hackers of pesters. We stelden hem allerlei vragen.

Wie ben je en waar kom je vandaan?

Ik ben Dirkjan Hupkes en ik woon in Alphen aan den Rijn. Ik ben 47 jaar en woon samen met Shangita en onze twee katten Buddy en Bikkel.

Wat zijn je hobby’s/interesses?

Ik heb een vrij brede interesse, maar heb een passie voor sport (hardlopen, fitness en voetbal). Daarnaast kun je me altijd wakker makken voor koffie (flat white met havermelk bij Barista Cafe) en een goed glas rode wijn.

Waar kennen mensen jou nog meer van?

Behalve van True Story Company ben ik ook bekend als Your Social Media Buddy. Daarnaast ben ik lid van BNI, help ik Wijntje aan het Pleintje met hun social media en ben ik voorzitter van de sponsorcommissie van de atletiekvereniging AAV’36.

Met Your Social Media Buddy help ik de start-up Meds2Go met hun social media tijdens de lancering van hun eerste product. En ik help Anna’s Makelaardij om op Instagram een keer niet met standaardberichten over huizen te komen, maar er echt een verhaal van te maken.

Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?

Mijn bedrijf heet True Story Company en ik help ondernemers om hun zorgvuldig opgebouwde onlinereputatie overeind te houden als ze te maken krijgen met slechte (fake) reviews, hackers of pesters.

Hoe lang bestaat je bedrijf al?

True Story Company bestaat sinds 16 juli 2019. Met Your Social Media Buddy was ik al sinds 1 februari 2017 actief als ondernemer.

Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?

Ik heb meer dan twintig jaar aan reputatie- en risicomanagement gedaan bij ING en Nationale-Nederlanden. In die twintig jaar heb ik verschillende reputatiecrises meegemaakt. Van de woekerpolis tot het om staatssteun moeten vragen in 2008, de daarop volgende herstructurering van ING en boetes die ING en NN kregen omdat ze zaken niet op orde hadden. Behalve ING en NN heb ik ook de wereld om ons heen zien veranderen. Vroeger moest je serieus je best doen om echt serieuze reputatieschade op te lopen en kon je nog weleens wegkomen met ‘geen commentaar’. Tegenwoordig moet je veel sneller reageren op nieuws rondom je bedrijf vanwege social media. En alle nuance verdwijnt ook als sneeuw voor de zon als een probleem door de pers wordt opgepikt. Dan ga je zomaar viral op een manier die je niet wilt.

Toen ik besloot voor mezelf te beginnen, wilde ik de opgedane kennis gebruiken om andere ondernemers te helpen. In eerste instantie hielp ik ondernemers met het opbouwen van een merk op social media. En die kennis gebruik ik nu met True Story Company om ondernemers te helpen om te zorgen dat hun reputatie niet naar de maan gaat als ze negatief op social media in het nieuws komen.

Wie zijn jouw klanten?

Mijn eerste klant is de Economic Development Board Alphen aan den Rijn. Dat is een onafhankelijk adviesorgaan dat de gemeente adviseert over hoe ze de economie kunnen stimuleren. Die kwamen negatief in het nieuws omdat ze subsidies zouden verkwisten met vriendjespolitiek. Ik help ze met het bepalen van wat ze moeten zeggen als gemeenteraadsleden of de pers negatieve berichten over EDBA naar buiten brengen. Daarnaast zorg ik samen met de directeur dat ze veel vaker positief in de media komen, zodat hun reputatie straks een stootje kan hebben.

Mijn ideale klanten zijn bedrijven met meer dan twintig man personeel die geld verdienen doordat ze een goede onlinereputatie hebben. Je kunt dan denken aan webshops, die bijna compleet afhankelijk zijn van wat hun klanten online over ze roepen. Maar ook voor andere bedrijven die veel geld in hun onlinevindbaarheid hebben gestoken of die succesvol zijn met socialmedia-advertenties is hun onlinereputatie belangrijk. Die willen niet dat al dat geld voor niets is geïnvesteerd en zullen dus hun reputatie willen bewaken.

Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?

Bedrijven kiezen vooral voor True Story Company, omdat ze weten dat ze risico’s lopen met hun onlinereputatie, maar niet weten hoe ze zich op problemen kunnen voorbereiden. Ze willen hun onlinereputatie dus proactief kunnen managen en niet aan paniekvoetbal hoeven doen als ze negatief in beeld komen op social media. Daarnaast kiezen ze voor mij, omdat ik het heel belangrijk vind om goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen in de wereld van internet, social media en innovatie.

Wat zijn je verdere ambities?

Omdat ik reizen en internationaal werken bij ING en NN altijd erg leuk vond, wil ik over een jaar of vijf graag een internationale klantenkring bedienen. Daarom probeer ik True Story Company ook zo op te zetten dat ik mijn klanten op elk gewenst moment vanaf elke locatie kan helpen. Ik wil dat het voor mijn klanten niet uitmaakt waar ik ben. Dat betekent ook dat ik Engels als voertaal gebruik.

Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?

Mijn manier van groeien is met name zorgen dat ik weet wat er in de wereld speelt en daarvan leer. Dus ik lees heel veel over social media, economie en ondernemen. En ik luister vaak naar podcasts over onderwerpen als psychologie en menselijk gedrag. Daardoor kun je veel makkelijker inspelen op de omstandigheden en dingen in een groter plaatje plaatsen.

Daarnaast vind ik het belangrijk om goed naar True Story Company te blijven kijken, met een verbeterbril op, en om goed naar klanten te blijven luisteren wat zij zouden verbeteren. Op die manier kunnen je klanten je helpen om te groeien.

Share.

About Author

Redactie Weesmeer

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.