Nog niet zolang geleden mocht ik een imagoworkshop/ presentatie geven bij de OpenCoffee op de HNK locatie in Hoofddorp. De deelnemers waren zeer leergierig en het gaf mij
als trainer de nodige energie om ook enkele voorbeelden aan te halen uit de praktijk hoe het werkt als je nadenkt over je (uiterlijke) presentatie en de reactie daarop.
Jouw non-verbale communicatie is niet alleen je kleding, maar ook hoe je kijkt, hoe je iemand een hand geeft, hoe je loopt en bijvoorbeeld ook hoe je ruikt.
Na afloop van de workshop besprak een ondernemer met mij een voorval wat mij tot nu toe is bijgebleven. Deze ondernemer was in onderhandeling met een andere ondernemer om een dienst te leveren. Tijdens het gesprek bemerkte de ondernemer die dit verhaal met mij deelde, dat hij werd afgeleid. Hij werd afgeleid zoals hij verwoordde door de walm uit de mond van de ondernemer. In zo’n ongemakkelijke positie is het begrijpelijk dat je probeert om je gezicht in de plooi te houden. Je wilt mensen ook niet beledigen.
Dit verhaal werkte natuurlijk op mijn lachspieren. Vervolgens vertelde deze ondernemer van de OpenCoffee dat de lucht uit zijn mond zo erg was dat het nog erger rook dan het putje van zijn badkamer. Met veel humor vertelde hij dit verhaal. Toen ik vroeg of hij nog met deze bewuste ondernemer in zee was gegaan reageerde hij resoluut: “natuurlijk niet”. Jouw uiterlijke verzorging is zo belangrijk. “ik hoef voor mijn werk niet altijd in pak en soms kom ik mijn kloffie, maar zorg wel dat ik een verzorgde uitstraling heb”; vertelt de ondernemer die mij het verhaal vertelt. Wanneer je niet bewust bent van jouw imago en “het imago met een luchtje” mist aan prioriteit, dan zullen klanten jou vermijden.
Ik ben heel benieuwd hoe je in zulke omstandigheden iemand hierop wijst. Als imagoadviseur is dit mijn taak en weet ik dit op tactvolle wijze bespreekbaar te maken. Dit bespreekbaar te maken is een gave, jouw uiterlijke verzorging dat is te leren.