Facebooktwitterlinkedinrssyoutube

De actualiteiten in voedingsland

Veel te doen rondom Voeding.

Even was het rustiger met berichten over voeding in de media maar de afgelopen week is er weer veel te doen rondom voeding.

Het eerste nieuwsitem was voor mij niet te missen aangezien er de volgende ochtend direct een aan tal collega’s aan mijn bureau stonden met de vraag of er echt zoveel suiker in de drankjes zit die zij hun kinderen geven. Uiteraard kon ik dit alleen maar beamen. Het is eenvoudig om te berekenen hoeveel suikerklontjes er in iets zitten als je weet wat een suikerklontje weegt. Ik merk dat de grammen mensen vaak niet zoveel zeggen maar dat als je praat in klontjes het een stuk realistischer wordt. Onthoud daarom dat 1 suikerklontje 4 gram weegt. De grammen dus delen door 4 en je weet het aantal klontjes.

Een volgend hoog oplopend punt was een artikel van hoogleraar Tiny van Boekel. Het AD weet met de koptekst gelijk heel Nederland weer even op zijn kop te zetten. De koptekst luidde: Natuurlijk voedsel is ongezond! Wat deze man en ook ik vaak horen in ons vakgebied is dat mensen zijn gestopt met het eten van E-Nummers. Eigenlijk hebben deze mensen geen idee wat ze zeggen. Ze zitten namelijk daarna een banaan naar binnen te werken. Als je van de banaan een ingrediëntenlijst zou maken zitten ook hier een tal van E-nummers in. . De e-nummers zijn vaak stoffen die uit natuurlijke producenten worden gehaald. Denk aan citroenzuur. E-nummers en kleurstoffen worden aan ons eten toegevoegd om het langer houdbaar te maken en het er aantrekkelijk uit te laten zien. Wie koopt er nou advocadospread die helemaal bruin geworden is. Het is niet bedorven en nog prima te eten maar zoals het gezegde luidt: het oog wil ook wat!

Tegenwoordig wordt er veel reclame gemaakt met het wordt ‘natuurlijk’ en ‘onbewerkt’. Zoals de hoogleraar ook zegt wat houdt een natuurlijk of onbewerkt brood in. Broden groeien niet zo uit de grond dus het moet wel bewerkt zijn. Dit geldt natuurlijk voor nog een groot aantal producten in de supermarkt.

Het laatste nieuwsitem wat ik tegen kwam was over dat de boterham terug moeten komen op de ontbijttafel. Door de velen negatieve berichten over brood in de media vermijden steeds meer mensen de boterhammetjes. Hierdoor krijgen mensen te weinig gejodeerd zout binnen. Aan het bakkerszout wat in Nederland wordt gebruikt is jodium toegevoegd. Jodium hebben wij originele voor het goed werken van de schildklier. Zeker voor kinderen, ouderen en zwangere vrouwen is de boterham erg belangrijk. Vermijd dus alle ontbijtmuffins, speltpannekoeken, notenmixen voor door de yoghurt en ga weer lekker aan het oude vertrouwde boterhammetje. Hij levert ons Jodium en veel vezels.

Soms zijn de oude gewoontes de juiste! Only create New habbits when they are goed for your health!

About Author

Voyca Bronsgeest

Bij Capri een stichting voor hartrevalidatie in Rotterdam werk ik als diëtiste. Ik verzorg de voorlichting 'Risicofactoren en gezonde voeding' voor de deelnemers. Daarnaast begeleid ik de groep naar een gezond gewicht. Hierbij komen elke week andere onderwerpen aan bod die te maken hebben met voeding. Naast de voorlichting en de groepsbegeleiding begeleid ik ook deelnemers één op één. Daarnaast geven we presentaties over gezond koken.

Comments are closed.