Het imago met een luchtje – imagoadviseur Lorenzo Homoet over uiterlijke verzorging
Imagoadviseur Lorenzo Homoet helpt mensen beter te communiceren met kleur, kleding en stijl. In dit artikel bespreekt hij uiterlijke verzorging. Lees dit als je je afvraagt waarom klanten je vermijden.
Nog niet zo lang geleden mocht ik een imagoworkshop/presentatie geven bij de OpenCoffee op de HNK-locatie in Hoofddorp. De deelnemers waren zeer leergierig en het gaf me als trainer de nodige energie om ook enkele voorbeelden aan te halen uit de praktijk: hoe het werkt als je nadenkt over je (uiterlijke) presentatie en de reactie daarop.
Lees ook: Het euforisch gevoel bij een gewonnen total make-over
Non-verbale communicatie is niet alleen je kleding
Je non-verbale communicatie is niet alleen je kleding, maar ook hoe je kijkt, hoe je iemand een hand geeft, hoe je loopt en bijvoorbeeld ook hoe je ruikt.
Na afloop van de workshop besprak een ondernemer met me een voorval wat me tot nu toe is bijgebleven. Deze ondernemer was in onderhandeling met een andere ondernemer om een dienst te leveren. Tijdens het gesprek bemerkte de ondernemer die dit verhaal met mij deelde dat hij werd afgeleid. Hij werd afgeleid zoals hij verwoordde door de walm uit de mond van de ondernemer. In zo’n ongemakkelijke positie is het begrijpelijk dat je probeert om je gezicht in de plooi te houden. Je wilt mensen ook niet beledigen.
Dit verhaal werkte natuurlijk op mijn lachspieren. Vervolgens vertelde deze ondernemer van de OpenCoffee dat de lucht uit zijn mond zo erg was dat het nog erger rook dan het putje van zijn badkamer. Met veel humor vertelde hij dit verhaal. Toen ik vroeg of hij nog met deze bewuste ondernemer in zee was gegaan reageerde hij resoluut: “Natuurlijk niet.”
Je uiterlijke verzorging is belangrijk
Je uiterlijke verzorging is zo belangrijk. “Ik hoef voor mijn werk niet altijd in pak en soms kom ik mijn kloffie, maar ik zorg wel dat ik een verzorgde uitstraling heb,” vertelt de ondernemer die me het verhaal vertelt.
Wanneer je niet bewust bent van je imago en “het imago met een luchtje” mist aan prioriteit, dan zullen klanten je vermijden.
Ik ben heel benieuwd hoe je in zulke omstandigheden iemand hierop wijst. Als imagoadviseur is dit mijn taak en weet ik dit op tactvolle wijze bespreekbaar te maken. Dit bespreekbaar te maken is een gave, je uiterlijke verzorging, dat is te leren.
Meer informatie: https://imagebycolours.nl/
Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.