Facebooklinkedinrss

Zorgoppas: ‘Vraag naar oppas zorgbehoevende kinderen verdubbeld in coronacrisis’

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

De startup Zorgoppas ziet een sterk groeiende vraag naar oppas onder ouders met zorgbehoevende kinderen. Het bedrijf merkt dat dagelijks en constateert dat het aantal oppassen gedurende de coronacrisis is verdubbeld. In Nederland zijn ongeveer 200.000 ouders met één of meer zorgbehoevende kinderen.

Voor de meeste ouders is het makkelijk om een oppas te vinden als ze een avondje weg willen. Maar voor ouders van zorgbehoevende kinderen is dat vaak lastiger. Zorgoppas biedt hen hulp bij het vinden van gespecialiseerde oppas. “Voor ouders kan de moeite van het vinden van geschikte oppas leiden tot stressvolle situaties”, zegt directeur Harm van Ballegooy van Zorgoppas. “Dit kan langdurige uitval veroorzaken. Ouders van zorgbehoevende kinderen hebben maar liefst twaalf keer meer kans op een burn-out dan andere werkende ouders.”

Oppas in arbeidsvoorwaarden

Zorgoppas bemiddelt bij het vinden van geschikte en betaalbare oppas voor ouders van zorgbehoevende kinderen en helpt werkgevers bij het aanbieden van deze mogelijkheden voor hun medewerkers. Nog geen vier jaar geleden startte Harm van Ballegooy het bedrijf en won de IGNITE Award. Gemeente ’s-Hertogenbosch was de eerste klant en daarna volgden Tilburg en Amsterdam. De gemeenten betalen mee aan Zorgoppas voor hun inwoners.

Verzekeraar Achmea is sinds dit jaar klant en is de eerste landelijk opererende werkgever die Zorgoppas aan medewerkers aanbiedt als arbeidsvoorwaarde. “Organisaties als Achmea zien het vinden van een gespecialiseerde oppas voor medewerkers als onderdeel van goed werkgeverschap. Bovendien draagt die vorm van oppas op de langere termijn bij aan het verminderen van verzuim en de bijbehorende kosten.”

Ook helpt Zorgoppas volgens Van Ballegooy gemeenten en werkgevers met het concretiseren van hun sociaal-maatschappelijke impact. “Beleidsadviseurs en inkopers zoeken naar kwantificeerbare impact en Zorgoppas heeft daarvoor een heldere oplossing”, zegt hij. “Vanuit maatschappelijk belang maken wij het ze gemakkelijker om aan een wettelijke verplichting te voldoen. Zo draagt Zorgoppas bij aan tenminste zeven van de 17 Sustainable Development Goals die de 193 lidstaten van de Verenigde Naties hebben gesteld voor 2030.”

12.000 gezinnen ondersteunen in Nederland

Het gaat goed met Zorgoppas, dat afgelopen maanden in de coronacrisis is verdubbeld in omzet en het aantal medewerkers.

Van Ballegooy heeft de ambitie om oppas te regelen voor 12.000 gezinnen in 2024. Werkgevers zijn daarin een belangrijke doelgroep. “Juist in deze tijd zetten veel werkgevers in op het welzijn van medewerkers en daar sluit de propositie van Zorgoppas naadloos bij aan”, zegt Van Ballegooy. “De mooie samenwerking met Achmea, die Zorgoppas heeft opgenomen in de arbeidsvoorwaarden van medewerkers, is gestart en de eerste zorgoppas is al komen oppassen.”

Share.

About Author

Jennifer Delano

Jennifer Delano is een bevlogen vooruitschopper en absoluut de meest spraakmakende pr-specialist van Nederland. Motor achter het bureau. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Jennifer organiseert zichtbaarheid door (social)media-aandacht. Creëert nieuws en bedenkt pr- en guerrillamarketing-acties. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om in te zetten.

Comments are closed.