Marie-José Gilsing: “Er zijn geen grenzen behalve degene die je aan jezelf oplegt”
Het lukt mij goed om cliënten dichter bij zichzelf te laten komen, waardoor ze ook dichter bij de ander kunnen komen. Ik zie het als mijn taak om cliënten te behoeden voor zelfbeschadigend gedrag vanuit de drang om hun gelijk te krijgen. De verbinding herstellen tussen mensen die ver van elkaar verwijderd zijn geraakt, is wat mij drijft. Mijn naam is Marie-José Gilsing, werkzaam als advocaat, advocatencoach, ondernemer en reiki master. Moeder van twee dochters van 17 en 15 jaar.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Mijn hobby’s zijn hardlopen, hockey, tennis, lezen en dansen. Met sporten en met name met hardlopen heb ik geleerd mijn grenzen te verleggen en mijn uithoudingsvermogen te versterken. Het intrigeerde me altijd hoe andere hardlopers het fysiek voor elkaar kregen om meer dan 10 km te lopen. Op enig moment heb ik de beslissing genomen om niet meer, zoals te doen gebruikelijk, bij 10 km me te stoppen uit angst voor verzuring van mijn spieren, maar vanuit mijn innerlijke kracht toch door te lopen. Elke keer pakte ik er een extra kilometer bij. De energie en trots die me dat gaf, stimuleerde me om een volgende keer nog een kilometer extra te lopen.
Ik merkte dat grenzen worden gelegd in je hoofd, door beperkende gedachten over je capaciteiten. Deze gedachten doen je aan kracht inboeten. Er zijn geen grenzen behalve degene die je aan jezelf oplegt. Uiteindelijk heb ik vier maal de halve marathon gelopen. Hardlopen heeft mijn uithoudingsvermogen vergroot en me vooral laten zien dat het vergroten van je zelfvertrouwen de manier is om te groeien van beter naar best.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
In de media ben ik als advocaat gezien in een interview in Intermediair en in het Advocatenblad over het belang van persoonlijk leiderschap voor advocaten.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Mijn bedrijven heten Orbis Advocatuur en de Cirkel Coaching. Als advocaat werk ik als gespecialiseerd familierechtadvocaat-mediator. Als advocatencoach coach ik advocaten en (rechten)studenten.
Hoe lang bestaat je bedrijf al?
Mijn bedrijven bestaan sinds 2013. Ik werk als zelfstandig advocaat-mediator en in die hoedanigheid werk ik samen met andere gespecialiseerde familierecht advocaten en andere professionals zoals accountants, fiscalisten, financieel-adviseurs, kindercoaches.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik ben ondernemer geworden, omdat het zelfstandig ondernemerschap goed bij me past. Ik ben in hart en nieren een ondernemer, ik denk groots en veel kwaliteiten van een ondernemer sluiten goed aan bij mijn persoonlijkheid. Ik heb gekozen voor de specialisatie familierecht, omdat ik voel dat ik als mens in mijn hoedanigheid als advocaat van veel betekenis kan zijn voor mensen die uit elkaar gaan of in een ander familierechtelijk conflict zijn beland. Het lukt mij goed om cliënten dichterbij zichzelf te laten komen, zodat ze dichterbij de ander kunnen komen. Ik zie het als mijn taak om cliënten te behoeden voor zelfbeschadigend gedrag vanuit de drang om hun gelijk te krijgen. De verbinding herstellen tussen mensen die ver van elkaar verwijderd zijn geraakt, is wat mij drijft.
Wie zijn jouw klanten?
De klanten die ik bedien zijn mensen met een familierechtelijk geschil, zoals echtscheiding, samenwoners die uit elkaar gaan, geschillen over alimentatie, gezag, omgang en afstammingszaken (de juridische relatie tussen ouder en kind). Daarnaast coach ik advocaten en studenten maar ook andere professionals buiten de advocatuur.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Empathie is mijn handelsmerk. Het is mijn missie om mensen te laten voelen dat ik hen en het juridische probleem waar zij voor staan. Het is mijn visie dat inlevingsvermogen en compassie de basis zijn voor oprechte en integere dienstverlening. Cliënten zijn steeds meer op zoek naar een empathische specialist. Ze zoeken authentieke advocaten met wie ze verbinding voelen. Ik sluit daar met mijn persoonlijkheid en bedrijfsmissie goed op aan.
Wat zijn je verdere ambities?
Mijn ambities zijn om het werkklimaat binnen de advocatuur te verbeteren zowel in de dienstverlening naar de cliënt als in de samenwerking tussen collega’s. Authenticiteit en compassie zijn onmisbaar om als professional blijvend succesvol te zijn. Het is cruciaal om je persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen of te versterken. Uit onderzoek blijkt dat de emotionele kwaliteiten van een professional twee keer zo belangrijk zijn dan de technische of intellectuele kwaliteiten. Daarom heb ik een boek geschreven De Menselijke Maat. Stap in de cirkel van empathisch leiderschap. Met dit boek bemoedig ik advocaten en andere professionals buiten de advocatuur aan om de eerlijke blik op zichzelf te vergroten. Want hoe echter het contact is met jezelf, hoe beter de verbinding is met je omgeving en anderen.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Ik geloof dat groei niet alleen zit in een continue verdieping in de vakinhoud maar voor al in een verdieping in wie we zijn als mens en onze emotionele kwaliteiten. Vroeger was ik net een wandelend wetboek. De laatste jaren werk ik vanuit mijn hart. Ik ben geraakt door het leed van andere mensen, dat is wat me drijft. Dat is pas gekomen toen ik mezelf goed kon voelen, want dan pas kan je een ander goed aanvoelen. Door mijn empathische vermogens onderscheid ik me de laatste jaren van andere advocaten en cliënten reageren daar positief op. Ze willen zich gehoord, gezien en vooral begrepen voelen. Empathisch leiderschap is onmisbaar om te execelleren als advocaat.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor mede-ondernemers?
Mijn advies is om als ondernemer vooral helder te krijgen wie je bent als mens en waar je voor staat. Vanuit welke overtuiging doe je wat je doet. Als je leeft en werkt vanuit intrinsieke menselijke waarden ben je veel meer bevlogen in wat je doet en veel meer in balans. Tegelijkertijd ben je inspirerend voor je omgeving, te weten je klanten en je medewerkers. Want een goed leider is een empathisch en dienend leider. Een leider die in dienst is van zijn klanten en zijn medewerkers en die weet waar hij voor staat. Hij verkondigt geen boodschap, maar draagt zijn boodschap uit. Hij is zijn boodschap!
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.