Jordi Bron: “Wees kritisch, sta open voor feedback en omring je met A-players”
Ik ben van kinds af aan al “ondernemer”. Dat begon vroeger al met Pokemonkaarten en handelen in van alles. Zo had ik onder andere een levendige handel in scooters en brommers. Ik verkocht altijd van alles. Dat zat er echt al op jonge leeftijd in geloof ik. Mijn naam is Jordi Bron, eigenaar van Red Panda Works.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Ik ben gek op snelheid. Alles moet altijd snel. Zo heb ik racemotoren en ben ik gek op karten. Dat competitieve pas ik dan ook toe met ondernemen. Ik wil winnen. Net even sneller gaan dan de competitie.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Ik heb meerdere bedrijven opgericht en weer verkocht. Zo heb ik in 2014 de grootste webshop in ledverlichting verkocht en heb ik in 2019 Hulc verkocht. Hulc is marktleider in het koppelen van adverteerders aan bloggers. Ik ben nog steeds betrokken, maar niet meer operationeel.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Red Panda Works. We helpen B2B-bedrijven met het optimaliseren van marketing en sales zodat we extreem snelle groei gerealiseerd wordt. We hebben een brede aanpak waarbij we de bottleneck voor snelle groei aanpakken. Onze Growth Managers zijn dan ook getraind als sparringspartner met de ondernemer. Zo brengen ze de groeimogelijkheden in kaart en dat gaat verder als simpele marketing. We zijn vooral goed in snel uitrollen van experimenten om te kijken wat er voor jouw organisatie werkt. Dit wordt growth hacking genoemd.
Onderscheidend is dat wij dit alleen voor B2B-bedrijven doen. Het gaat hier doorgaans om lange salestrajecten met hoge orderwaardes. Dit is dus een compleet ander spel dan bijvoorbeeld een webshop optimaliseren voor consumenten.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Medio 2019 heb ik Red Panda Works opgericht. In 2,5 jaar tijd zijn we gegroeid naar nu 21 werknemers. Dat had vast sneller gekund, maar ik wil per sé de kwaliteit en de cultuur die we hebben bewaken.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik ben van kinds af aan al “ondernemer”. Dat begon vroeger al met Pokemonkaarten en handelen in van alles. Zo had ik onder andere een levendige handel in scooters en brommers. Ik verkocht altijd van alles. Dat zat er echt al op jonge leeftijd in geloof ik. Maar ik merkte dat ik vrij snel verveeld raakte in één business. Daarom vind ik het vak van een agency ook zo mooi: telkens nieuwe klanten met nieuwe uitdagingen. Het is onmogelijk je hier te vervelen.
Wie zijn jouw klanten?
We focussen ons op B2B en dan vooral zakelijke dienstverlening. Denk aan softwarebouwers, consultancies, financiële dienstverleners, etc. Het zijn klanten voor wie marketing zeker niet recht-toe-recht-aan is. Daarom worden wij ingezet; juist omdat het moeilijk is. Zij hebben ons nodig om naar het volgende level te gaan.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Specialisme in business-to-business. We zijn goed in het verzorgen van aanzien en autoriteit voor onze klanten. Onze Growth Managers, soort van projectmanagers, zijn enorm breed opgeleid waardoor zij een objectieve blik kunnen bieden aan de ondernemer, die verder gaat dan de standaard marketing. We pakken de hele funnel, zoals dat heet. Oftewel, ook sales en zelfs proberen het maximale uit bestaande klanten te halen. Het draait allemaal om het optimaliseren van de ‘Customer Lifetime Value’.
Wat zijn je verdere ambities?
Red Panda Works wordt de beste growth agency van Nederland voor B2B. Om dat te worden hebben we de beste mensen nodig. En om de beste mensen aan te trekken moeten we de beste werkgever zijn. Dat is mijn ambitie: een prachtig bedrijf bouwen met de allerbeste mensen uit het werkveld.
Maar daar houdt het niet op. Het ligt in het verlengde om ook te participeren in bedrijven. We hebben een groeimachine klaarstaan, waarbij er niet per sé betaald hoeft te worden met euro’s, maar dat kan ook met aandelen. Dat doen we nu al op kleine schaal, maar mijn ambitie is om dit verder uit te rollen.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Ik ben heel bewust bezig met leren. Ik zie in dat ik nog niet alles weet en stel met dus ook open voor nieuwe inzichten. Om die reden omring ik me graag met mensen die beter zijn in hun vak dan ik. Ik kan goed delegeren, mits ik het idee heb dat ik dat aan de juiste persoon doe.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Wees kritisch, sta open voor feedback en omring je met A-players. In het begin is het belangrijk alles op te pakken. Je móet wel. Maar er komt een moment dat je specialismen om je heen verzamelt die je versteld doen staan. Dat moet je hebben!
Meer weten over Jordi Bron
Ontdek het hier: https://www.redpanda.works/
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.