Gezondere levensstijl? Tijd voor een nieuw zakelijk imago
Imagoadviseur Lorenzo Homoet vertelt hoe hij een ondernemer helpt zijn zakelijk imago te verbeteren nadat hij 3o kilo is afgevallen.
Een niet-kloppend zakelijk imago
Tijdens een groot netwerkontbijt mag een ondernemer een pitch doen. De voorgaande pitches blijven me bij. Bij deze ondernemer is er iets opmerkelijks aan de hand: terwijl hij zijn pitch presenteert, word ik afgeleid door zijn uiterlijke presentatie. Zijn verschijning past niet bij het product dat hij met veel omhaal van woorden probeert duidelijk te maken bij de groep ondernemers. Een te groot pak, bergschoenen onder het pak en een ongestreken overhemd zorgen voor een niet kloppend beeld, zelfs een onverzorgd beeld.
Lees ook: Hoe ziet jouw moodboard eruit?
Bijna aan het eind van de presentatie wijst hij naar de imagoconsultant die achter in de zaal zit en zegt: “Ik heb veel over u gehoord en wil graag na afloop van deze bijeenkomst met u in gesprek”.
30 kilo afgevallen
U begrijpt het al: we hebben te maken met een case uit eigen werk; een waargebeurd verhaal. We raken aan de praat en maken al vrij snel een vervolgafspraak.
Bij het tweede gesprek kan ik iets dieper in gaan op de inhoud: wie is de klant, wat zit erachter, is de klant zich bewust van zijn of haar non-verbale communicatie? Nu heeft vrijwel iedereen een vooroordeel dat positief, neutraal of negatief is. Toen ik informeerde naar zijn uiterlijke presentatie op die bewuste netwerkontbijt wist hij me te vertellen dat hij inmiddels 30 kilo lichter was geworden in een paar maanden tijd.
“Oude ik”
Met dit gegeven wist ik dat deze man nog in zijn “oude ik” zat en dat de beloning van een gezondere levensstijl ook beloond moest worden met een passend kledingadvies en een kledingstijl die juist in het voordeel van deze ondernemer ging werken.
Het nieuwe imago vasthouden, is best moeilijk als je dit nooit gewend bent geweest. Gedragswetenschappers melden dat het aanleren van een nieuwe gewoonte, mits je er iedere dag mee bezig bent, ongeveer drie weken vraagt. Na deze drie weken hoef je er niet meer bij na te denken en is het inderdaad een goede gewoonte geworden. Maar dan moet je er gedurende deze drie weken er wel iedere dag mee bezig zijn, geen enkele dag uitgezonderd.
Transformatie
Het streven naar een tijdsbestek van drie maanden is reëler te noemen. Het weerstaan van verleidingen, het terugvallen in oude gewoontes, we kennen het allemaal. Een team van deskundigen dat je tijdens je imagoreis naar een nieuwe uitstraling de tips en de trics geeft, zorgt voor een blijvend resultaat. Ik hoop dat deze ondernemer tijdens zijn imagoreis zijn bestemming heeft gevonden en zijn nieuwe imago door zijn gezondere levensstijl heeft weten vast te houden.
Meer informatie: https://imagebycolours.nl/
Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.