Tijdens een groot netwerkontbijt mag een ondernemer een pitch doen. De voorgaande pitches blijven mij bij. Bij deze ondernemer is er iets opmerkelijks aan de hand. Terwijl hij zijn pitch presenteert word ik afgeleid door zijn uiterlijke presentatie. Zijn verschijning past niet bij het product wat hij met veel omhaal van woorden probeert duidelijk te maken bij de groep ondernemers. Een te groot pak, bergschoenen onder het pak en een ongestreken overhemd zorgen voor een niet kloppend beeld; zelfs een onverzorgd beeld. Bijna aan het eind van de presentatie wijst hij naar de imagoconsultant die achter in de zaal zit en zegt: “ik heb veel over u gehoord en wil graag met u na afloop van deze bijeenkomst met u in gesprek”. U begrijpt het al wij hebben te maken met een case uit eigen werk; een waar gebeurd verhaal. Wij raken aan de praat en maken al vrij snel een vervolgafspraak. Bij het tweede gesprek kan ik iets dieper in gaan op de inhoud. Wie is de klant, wat zit er achter, is de klant bewust van zijn of haar non-verbale communicatie? Nu heeft vrijwel iedereen een vooroordeel dat positief, neutraal of negatief zijn. Toen ik informeerde naar zijn uiterlijke presentatie op die bewuste netwerkontbijt wist hij mij te vertellen dat hij inmiddels 30 kilo lichter was geworden in een paar maanden tijd.
Met dit gegeven wist ik dat deze man nog in zijn oude “ik” zat en dat de beloning van een gezondere levensstijl ook beloond moest worden met een passende kledingadvies en kledingstijl dat juist in het voordeel van deze ondernemer ging werken. Het nieuwe imago vasthouden is best moeilijk als je dit nooit gewend bent geweest. Gedragswetenschappers melden dat het aanleren van een nieuwe gewoonte, mits je er iedere dag mee bezig bent, ongeveer 3 weken vraagt. Na deze drie weken hoef je er niet meer bij na te denken en is het inderdaad een goede gewoonte geworden. Maar dan moet je er gedurende deze drie weken er wel iedere dag mee bezig zijn, geen enkele dag uitgezonderd. Het streven naar een tijdsbestek van 3 maanden is reëler te noemen. Het weerstaan van verleidingen, het terugvallen in oude gewoontes; wij kennen het allemaal. Een team van deskundigen die tijdens jouw imagoreis naar een nieuwe uitstraling jouw de tips en de trics geeft zorgt voor een blijvend resultaat. Ik hoop dat deze ondernemer tijdens zijn imagoreis zijn bestemming heeft gevonden en zijn nieuwe imago door zijn gezondere levensstijl heeft weten vast te houden.