Facebook Twitter Instagram
    Trending
    • 10 vragen aan Charles Smeets: ‘De overstap naar duurzame energie moet via het hoofd naar het hart’
    • Reisbureau voor mensen met een fysieke beperking opgericht
    • FloraNL verlegt koers en richt zich op klant bloemisten
    • 10 vragen aan Bart Spandaw: ‘Mijn manier om te groeien is door actief te zijn in netwerken’
    • 10 vragen aan Marieke Pijler: ‘Ik maak ondernemers onvergelijkbaar’
    • 10 vragen aan Remco Coerman: ‘Ik wil een autoriteit worden op het gebied van het locatie-ongebonden wonen’
    • World Parkinson Day: Ernst Daniël Smid sprak over leven met Parkinson
    • MediKIT lanceert pilot automatische postverwerking huisartsen
    Facebook Twitter Instagram
    Login
    Wees Meer
    • Home
    • Artikelen
      1. Duurzaamheid
      2. Gezondheid
      3. Financieel
      4. Maatschappelijk
      5. Ontwikkeling
      6. Zichtbaarheid
      Featured

      NL Cares zoekt vrijwilligers voor de Warme Winter Weken

      By Redactie Weesmeer30/11/20210
      Recent

      10 vragen aan Charles Smeets: ‘De overstap naar duurzame energie moet via het hoofd naar het hart’

      05/06/2025

      10 vragen aan Bart Spandaw: ‘Mijn manier om te groeien is door actief te zijn in netwerken’

      28/04/2025

      10 vragen aan Marieke Pijler: ‘Ik maak ondernemers onvergelijkbaar’

      24/04/2025
    • Nieuws

      Reisbureau voor mensen met een fysieke beperking opgericht

      21/05/2025

      FloraNL verlegt koers en richt zich op klant bloemisten

      14/05/2025

      Marc van Eck, Eric Kramer en Kimberly Ofori in Raad van Advies sociaal netwerk Follow

      07/04/2025

      Woning verkopen in Ede: wat u moet weten

      28/03/2025

      Enliven lanceert inclusieprogramma na succesvolle pilot bij Microsoft Nederland

      25/03/2025
    • Over ons
      • Visie
      • Contact
    Wees Meer
    You are at:Home»Nieuws»Drie manieren waarop digitalisering onafhankelijke retail transformeert

    Drie manieren waarop digitalisering onafhankelijke retail transformeert

    0
    By Redactie Weesmeer on 22/12/2021 Nieuws
    ankorstore digitalisering retail | Drie manieren waarop digitalisering onafhankelijke retail transformeert

    Digitalisering onafhankelijke retail. | Volledige lockdowns en vroegere sluitingstijden, boze consumenten vanwege mondkapjesplicht en QR-code – onafhankelijke retailers worden tijdens de coronacrisis nog steeds zwaar op de proef gesteld. Innoveren was van essentie. Ze moesten snel slimme manieren bedenken om het hoofd boven water te houden. Het was onder meer het begin van een grootschalige digitale transformatie die ook in 2022 zal aanhouden. Waar moet de onafhankelijke winkelbranche nog meer rekening mee houden?

    Drie manieren waarop digitalisering onafhankelijke retail transformeert

    Terwijl winkelketens het al decennialang langzaam aan het verliezen zijn van big box retailers en online spelers, wisten onafhankelijke retailers zich te onderscheiden met gespecialiseerde producten en diensten en een focus op hun lokale gemeenschappen. Totdat de pandemie kwam en de uitdagingen zich opstapelden, die het een stuk lastiger maakten om op de traditionele manier te blijven verkopen. Veel onafhankelijke retailers schakelden over op online verkoop om zo de broodnodige inkomsten te blijven genereren.

    De impact van digitalisering op onafhankelijke retail: een evolutie in de branche

    Nu vinden de meeste onafhankelijke retailers zichzelf geen online bedrijf. Een groot deel verkoopt hun producten en diensten dan wel online, maar daarnaast behouden ze hun focus op hun fysieke winkels. Onafhankelijke retailers zijn doorgaans emotioneel verbonden met het idee van een fysieke winkel en voelen zich sociaal verantwoordelijk, met diep wortels in hun lokale gemeenschap. Het zijn ook steeds vaker mensen die vanuit hun idealen en passies een onderneming zijn gestart; voormalige werknemers die het roer hebben omgegooid om hun eigen dromen na te jagen.

    Maar ondanks dat ze zichzelf geen online bedrijf vinden, heeft onafhankelijke retail dit jaar noodgedwongen een online component gekregen. Of ze nu bepaalde producten online verkopen, inkoopprocessen of hun betalingsmethodes hebben veranderd, er is ergens gedigitaliseerd. Die digitale component zal blijven en zal zorgen voor veranderingen, waar iedere onafhankelijke retailer kennis van zou moeten nemen:

    1. Digitale platforms – geen concurrentie maar concurrentievoordeel

    Voorraadbeheer is altijd al een uitdaging geweest, maar het werd lastiger tijdens corona. Door lockdowns en kortere openingstijden bleven onafhankelijke retailers met voorraden zitten die ze niet konden verkopen of retourneren. En dat terwijl hun grotere concurrenten het zich konden veroorloven voorraden maandenlang aan te houden en zaken af te wachten. Onafhankelijke retailers vinden steeds meer hun weg richting digitale platforms om meer controle te krijgen over hun supply chains en zo concurrerend te blijven. De inkoop via digitale platforms biedt vaak gunstige leveringsvoorwaarden, zoals kleinere minimum ordergroottes tegen eerlijkere prijzen dan die je in de traditionele groothandel ziet. Steeds meer onafhankelijke retailers maken gebruik van deze inkoopmethode – en met succes.

    2. Een nieuwe generatie retailers

    Ook de arbeidsmarkt is veranderd door de pandemie. Veel mensen besloten hun eigen bedrijf te beginnen. Sommigen lanceerden een nieuw merk vanuit huis, anderen openden hun eigen winkel. Maar in plaats van te investeren en vervolgens twee jaar te moeten wachten om break-even te spelen en winst te gaan maken, werken deze nieuwe ondernemers nu slimmer om vooruit te komen. Ze begrijpen hoe technologie de noodzaak van kapitaalintensieve investeringen kan wegnemen, net zoals cloud-technologie dat voor kleine bedrijven heeft gedaan. Deze ondernemers zijn niet alleen voorzichtig met investeringen tijdens de eerste fase van hun onderneming, maar zijn ook slim en wendbaar genoeg om zich rap aan te passen aan nieuwe kansen. Daarom vinden ze manieren om investeringen laag te houden, zodat ze de producten kunnen aanbieden waar hun klanten om vragen, zonder zich in de schulden te steken. Dit doen ze bijvoorbeeld ook door alleen winkels te openen waar en wanneer de vraag van klanten het grootst is. Deze nieuwe generatie van retailers zal de diversiteit, veerkracht én dynamiek van de onafhankelijke retail branche een flinke boost geven.

    3. Creatief omgaan met ruimte

    De komende tijd zullen we ook meer onafhankelijke retailers zien die innovatieve manieren bedenken om hun winkelruimtes te gebruiken. Denk hierbij aan ruimtes die als showrooms worden ingericht in plaats van opslagruimtes, of plekken in de winkel waar klanten een andere unieke en positieve winkelervaring kunnen beleven. Winkelruimtes gebruiken voor verkoop, niet voor opslag – dát wordt de trend volgend jaar. Niet alleen om winkels aantrekkelijker te maken, maar ook om iedere vierkante meter optimaal te benutten.

    De digitalisering van onafhankelijke retail: een nieuwe weg naar succes

    Het is duidelijk dat onafhankelijke retail fors is getransformeerd. In de nabije toekomst zullen meer en meer onafhankelijke retailers kunnen profiteren van de schaalvoordelen die voorheen enkel waren voorbehouden aan de grote bedrijven. Hiermee worden ze ook weerbaarder tegen onvoorziene veranderingen op de markt, of het nu gaat om concurrentie, recessie of pandemie. Digitalisering is niet alleen een manier waarop grote marktspelers nóg groter worden. Met de juiste inzet kan het een meer diverse winkelstraat creëren met meer keuze en duurzame praktijken waarvan huidige consumenten én hun kinderen nog vele jaren van kunnen genieten.

    Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie

    Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redactie Weesmeer

      Heb jij interessant ondernemersnieuws of een inhoudelijk artikel passend bij een van de categorieën van WeesMeer? Mail ons redactie@weesmeer.nl

      Related Posts

      Reisbureau voor mensen met een fysieke beperking opgericht

      21/05/2025

      FloraNL verlegt koers en richt zich op klant bloemisten

      14/05/2025

      Marc van Eck, Eric Kramer en Kimberly Ofori in Raad van Advies sociaal netwerk Follow

      07/04/2025

      Comments are closed.

      • LinkedIn
      • Facebook
      • Twitter
      About

      Help mee om WeesMeer verder uit te bouwen.

      Deel je onze visie en wil je een bijdrage leveren aan het verder uitbouwen van WeesMeer?

      Stuur een mail naar info@weesmeer.nl en laten we de mogelijkheden bespreken.

      Recent posts

      10 vragen aan Charles Smeets: ‘De overstap naar duurzame energie moet via het hoofd naar het hart’

      05/06/2025

      Reisbureau voor mensen met een fysieke beperking opgericht

      21/05/2025

      FloraNL verlegt koers en richt zich op klant bloemisten

      14/05/2025
      Categorieën
      Copyright © 2023 | www.WeesMeer.nl
      • Privacy
      • Visie
      • Contact

      Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

      Sign In or Register

      Welcome Back!

      Login to your account below.

      Lost password?
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.Ok