Facebooktwitterlinkedinrssyoutube

“Doe nou maar normaal, dan doe je al gezond genoeg”…

Is dat zo?? Omdat ik in mijn vorige blog heb aangegeven je graag mee te willen gaan nemen in mijn onderzoek naar voedingsadviezen, heb ik me de afgelopen maand allereerst eens verdiept in de trends voor 2016. Dat betekent voor mij ook eerst eens even terugkijken op wat is geweest. Waarschijnlijk is niemand ontgaan dat er een hype rondom ‘Superfoods’ is langsgekomen (zelfs de Appie en Jumbo hadden er een speciaal schap aan gewijd om in te springen op deze trend). Wat mij daar vooral van bijgebleven is, is een ontnuchterende documentaire van de ‘Keuringsdienst van Waarde’ waarin simpelweg naar voren kwam dat boerenkool net zoveel effect heeft. Daarnaast bleek dat je chiazaad gewoon bij de dierenwinkel tussen het vogelvoer kunt terugvinden. Tja… als je wilt, is het niet verkeerd om te gebruiken, maar mijn advies zou zijn, ’doe het met mate’. Wat me verder opviel, zijn vooral de adviezen om bepaalde voeding helemaal te vermijden (volledig zuivel-, gluten- of suikervrij, zoals bij het ‘paleo’-principe, raw food, of het advies om helemaal geen brood meer te eten) en daarnaast om voeding te vervangen door alternatieven (bijvoorbeeld geen koemelk meer, maar soja- of amandelmelk). Ik heb zelf, uit nieuwsgierigheid, een week lang ‘paleo’ recepten uitgeprobeerd. Vooral de ‘pannenkoek’ van banaan/ei/kaneel werd mijn favoriet, maar voor de rest was het voor mij persoonlijk wat te ingewikkeld om de hele dag door vol te houden. Wat niet wegneemt, dat je best een paar keer per week heerlijk kunt eten op deze manier.
Nu maar eens vooruit kijken naar wat 2016 ons gaat brengen, want daar is deze blog tenslotte voornamelijk voor bedoeld. Ik zet er hieronder drie, die mij het meest zijn opgevallen, voor je op een rij:
1. ‘Lokaal’ meets ‘globaal’, oftewel: zoete aardappel en quinoa gewoon hier lokaal bij onze boeren van het land vandaan.
2. Nog meer op zoek naar authenticiteit (na de schrik van o.a. de ‘plofkip’): wat eten we en hoe is het bereid / verwerkt / in de supermarkt terecht gekomen, etc. Dit wordt nog meer van belang.
3. Nog meer experimenteren met gezonde basis ingrediënten (na de komst van producten als quinoa, bijvoorbeeld ook o.a. bulgur, bonen en meer peulvruchten), maar ook met de Aziatische keuken en nog meer bijzondere ingrediënten van over de hele wereld.
Voor mij is de conclusie als ik dit bovenstaande bekijk: ‘less is more’! Gezond eten met meer ‘gezond verstand’. We gaan terug richting meer eenvoud, het (nog meer) proeven van pure smaken en het werkelijk willen genieten van voedsel (‘echt eten’), zonder al te veel opgelegde richtlijnen. Ik kan me er helemaal iets bij voorstellen als dit gaat aanslaan. Jij ook?

De volgende keer ga ik in op de onderlinge verhouding qua adviezen tussen diverse instanties, bijvoorbeeld het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad versus de orthomoleculaire inzichten. Ik hoop je ook dan weer te voorzien van een nieuwe kijk op de zaak 😉

About Author

Inge Kupper

In het dagelijks leven ben ik werkzaam als Communicatieadviseur. Naast mijn werk studeer ik Psychologie en daarbij richt ik mij op thema's als 'gedragsverandering' en 'de gezonde werkvloer'. Daarnaast was ik altijd al zeer geïnteresseerd in de werking van het menselijk lichaam en de invloed van voeding daarop. Dat heeft er toe geleid dat ik inmiddels ook gecertificeerd Voedingsdeskundige ben. En nu geniet ik ervan om de wereld door deze ‘gecombineerde’ bril te bekijken. In mijn blogs neem ik je graag mee in mijn wereld en probeer ik je van nieuwe inzichten te voorzien, die jou hopelijk aan het denken zetten!

Comments are closed.