Deze keer spreken we met positioneringsexpert Marieke Pijler. Zij vertelt over haar bedrijf, haar ambities en haar interesses.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
“Mijn bedrijf heet Premium Business. Als mensen vragen ‘wat ik doe’, dan zeg ik altijd: ‘In een wereld waar onderscheidend zijn de norm is, maak ik ondernemers onvergelijkbaar.”
Ik help ondernemers met het creëren van een heldere, krachtige positionering en groeipad voor de komende jaren. Ik help ondernemers om zichzelf zó te positioneren dat ze niet de eerste, maar de enige keuze worden voor topklanten die hen elke prijs waard vinden. De klanten die bij mij komen zijn, ongeacht in welke fase ze zich bevinden, al succesvol in wat ze doen. Ze missen alleen de strategische scherpte om tot hun volgende doorbraak te kunnen komen, in omzet, impact bij klanten en in hun autoriteit in de markt. Ze worden gevonden door klanten, maar onder de streep willen die vaak alsnog door hen overtuigd worden. Die wazigheid over wat hen nu écht onvergelijkbaar maakt en hun groeipad voor de komende jaren, is wat ze op een gegeven moment het meest kost.
Wat mijn bedrijf zelf onvergelijkbaar maakt, is de combinatie van positionering én performance coaching op het hoogste niveau. Die twee werelden zijn in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want strategisch sterk positioneren is waardeloos als je jezelf daarna saboteert in de uitvoering. En andersom: zonder heldere positionering kun je blijven zoeken en optimaliseren tot je een ons weegt, maar je zult nooit echt doorbreken in je markt.
Ik help ondernemers dus niet alleen om hun bedrijf onvergelijkbaar te maken voor de juiste klanten, maar ook om zélf op het niveau te gaan opereren dat daarbij hoort. Dat betekent: keuzes maken, executiekracht ontwikkelen, het juiste team creëren, en het ontwikkelen van het zelfleiderschap dat hierbij bij hoort. Want de volgende fase van groei, vraagt onherroepelijk om een andere versie van jou. Mijn klanten komen niet voor een mooiere pitch. Ze komen uiteindelijk voor een complete shift in hun business – van strategie tot gedrag – met als doel om de komende jaren exponentieel te groeien in impact, omzet en autoriteit.”
Hoe lang bestaat je bedrijf al?
“Mijn bedrijf bestaat inmiddels 8 jaar. Ik weet nog al te goed hoe ik begon; ik greep alles aan wat me passend leek om maar snel mijn hoofd boven water te kunnen houden. Dat resulteerde in een goedlopend bedrijf, maar ook in een onderneemster die muurvast zat in haar eigen succes. Ik had daardoor al gauw een ratatouille van klanten, maar miste strategische helderheid over wat mij nu echt Onvergelijkbaar maakte. Inmiddels is mijn bedrijf getransformeerd tot een een groeiend team, zelfs met internationale experts aan boord en klanten van over de hele wereld. Dit jaar is mijn boek ‘Onvergelijkbaar’ uitgekomen, een mijlpaal.”
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
“Ik heb het vermogen om snel te zien wat iemands onvergelijkbare vermogen is, en wat aan de andere kant de grote groeikans in de markt is. Mensen wijzen op hun potentie en hoe ze daar de meeste impact mee kunnen maken, voor anderen en voor henzelf, is een zegen. En natuurlijk ben ik ook ondernemer geworden voor de klassieker: voor vrijheid en autonomie. Ik vind daarnaast creatie iets magisch. Van niets, een nieuw opgericht bedrijf dat niemand kent met een nog lege bankrekening iets maken, een bedrijf met karakter, naam, een onvergelijkbaar aanbod en een naam die mensen kennen en waar over gepraat wordt, dat vind ik echt een zegen. Ik vind daar enorm veel evensgeluk in, ik voel dat ik leef als ik onderneem.”
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
“Letterlijk de titel van mijn boek: door te focussen op wat je onvergelijkbaar maakt, en de rest radicaal te schrappen. Dat het werkt zie je alleen al terug in mijn eigen boekverkoop: mijn debuut als auteur, ‘Onvergelijkbaar’, stond direct 4 weken op 1 in de Managementboek top 100, zonder PR-campagne of advertenties, en de eerste 3 weken was het boek zelfs nog in de pre-sale! Als mensen me vragen hoe ik dat heb gedaan, dan is dat terug te voeren op de essentie van mijn werk. Mijn hele werk is gebouwd op het volgende:
Jouw bedrijf kan iets wat geen enkel ander bedrijf kan. Zodra je dat haast oneerlijke voordeel te pakken hebt, wijst het je de weg naar je meest lucratieve positionering en groeipad voor de komende jaren. De kunst van onvergelijkbaar zijn is in de basis heel simpel: weten wat klanten willen, maar nergens anders kunnen krijgen. Je concurreert niet mee in een zee van onderscheidendheid, waarbij je de beste speler tracht te zijn. maar creëert een eigen categorie, ‘a league of your own’, waar jij de eigenaar van bent en waar je bekendheid omheen creëert. En in dat wat je doet en hoe je het doet, word je Onvergelijkbaar goed. Die focus heeft mij het meest gebracht, met de minste middelen, in de kortste tijd.”
Wie zijn jouw klanten?
“Mijn klanten zijn wat ik ‘small giants’ noem: vaak solo-eigenaren van bureaus, agency owners, consultants, trainers, of praktijkhouders met een hoogwaardig aanbod. Ze hebben al bewezen dat ze zeer competent zijn – daarover bestaat geen twijfel. Maar toch is het voor de markt niet helder waarom ze niet te negeren zijn. Met hun level aan competentie, zouden er al veel betere zakelijke resultaten moeten zijn. Een hoog niveau aan expertise dus, en vaak ook de ambitie om een carrière te hebben als spreker, of misschien wel een eigen boek uit te geven. Mijn klanten willen een veel groter spel gaan spelen in omzet, impact en autoriteit, maar zoeken daarvoor datgeen wat ze nu het meest missen: radicale helderheid.”
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
“Omdat ik scherp ben, “I connect the dots” en geef direct woorden aan waar mensen vaak al heel lang naar op zoek zijn. Denk veel groter, en maak dingen ontzettend concreet. Mijn coaching is scherp en to-the-point, maar wel vanuit ruimte en warmte. Maar onder de streep telt natuurlijk het belangrijkste: ik doorleef wat ik verkoop. Ik geloof dat er in de wereld van consultancy en coaching veel aanbieders zijn die zelf niet doorleven wat ze verkopen – dat is wel duidelijk, geloof ik. Ik heb eerst een succesvol consultancybedrijf gebouwd, Brand Density, dat ik later omdoopte tot Premium Business, alvorens ik andere ondernemers ging begeleiden. Ik heb veel scale-ups en start-ups geconsulteerd in hun positionering en groeistrategie en duizenden marketingprofessionals getraind.
Met het succes van mijn bedrijf en dat van mijn klanten werd ik verkozen tot Zakenvrouw van het jaar in Rotterdam. Dat kreeg destijds veel media-aandacht. Ook heb ik bij veel prominente opleiders op hoog niveau getraind in branding en positionering en opleiding vormgegeven.”
Wat zijn je verdere ambities?
“Ik zou mijn boek graag internationaal willen uitgeven. Ook zou ik meer positionering en performance retreats in het buitenland willen geven. Ook zou ik veel meer ondernemers willen helpen aan de scherpte over hun gedachtegoed, zeker internationale sprekers en auteurs. Als je wat ik noem je ‘big sexy idea’ hebt, dat ene idee waar je in de markt bekend om komt te staan, dan kan dat een enorme versneller van je groei zijn, merk ik telkens.”
Wat is jouw leiderschapsadvies voor mede-ondernemers?
“Ditch je redelijkheid. Als ondernemer heb je te kiezen voor wat je wérkelijk wilt – niet wat je redelijkerwijs mogelijk maakt. Ik denk dat veel mensen spelen vanuit het rijk der redelijkheid, en vaak ook al ‘tevreden’ zijn. Maar je kunt én dankbaar zijn, en tegelijkertijd nog veel meer willen. Omdat je dat verlangen hebt, omdat je het vermogen hebt of omdat het simpelweg verantwoordelijk is. Tevredenheid is daarmee ook de wandelstok van luiheid. En de ironie is: als je spreekt vanuit het rijk der redelijkheid, is groeien veel lastiger dan wanneer je kiest voor een onvergelijkbaar pad. Het is er veel minder druk, dat beloof ik je. Wees vooral bereid om elke dag te handelen als de persoon die je moet zijn om dat spel ook daadwerkelijk te winnen.”
Wat zijn je hobby’s/interesses?
“Ik ben een liefhebber van krachtsport, en verdiep me daarnaast graag in de wereld van gezondheid. Ik hou van een fitte lifestyle, en als ik nog eens een bedrijf zou opzetten zou dat absoluut met een product zijn in de beauty- of health industrie. Ik reis graag, en geniet onwijs van mijn vrije tijd en ontspanning; een onvergelijkbare business geeft je nu juist daar de sleutel toe, dus dan moet je er ook de vruchten van plukken natuurlijk.”