Arbeidsmediation: Gedoe op de werkvloer is een prijzige aangelegenheid
Arbeidsmediation biedt een duurzame oplossing voor arbeidsconflicten door partijen zelf de regie te geven, relaties te behouden, kosten te besparen en positieve invloed op omstanders te hebben.
De meeste arbeidsconflicten ontstaan uit een vorm van intimidatie/ ongewenst gedrag zowel door externen (1,7 miljoen werknemers) als internen (1,1 miljoen werknemers). Dit brengt grote kosten met zich mee: Verzuim t.g.v. intern: 1,7 miljard per jaar. Verzuim t.g.v. extern: 600 miljoen per jaar (cijfers uit TNO Monitor: agressie op het werk 2014)
Arbeidsmediation kan op vele fronten ingezet worden:
- Conflicten tussen leidinggevende – werknemer
- Conflicten tussen eigenaar – management
- Conflicten tussen werknemers onderling
Er zijn 3 typen conflicten in organisatie:
- Zakelijke, zoals: taakverdeling, verantwoordelijkheden, missie, procedures en protocollen.
- Relationele conflicten of te wel hoe gaan medewerkers met elkaar om binnen de samenwerking?
- Intrapersoonlijke; de individuele factoren die leiden tot botsing. De thuissituatie, werk-privé balans, ambitie, conflictstijl.
In de praktijk blijkt het meestal een mix van bovenstaande te zijn.
Wie neemt de stap naar mediation?
De inzet van mediation bij arbeidsgeschillen is vaak een advies vanuit een andere professional die betrokken is bij het conflict zoals:
- De arbo-/ bedrijfsarts
- De casemanager
- De HR adviseur
- De advocaat
- De leidinggevende/manager
- Heel soms de medewerker zelf
De gevolgen van een arbeidsconflict
De prijs van een arbeidsconflict kan snel oplopen en niet alleen in tijd/energie en geld. De reputatie van het bedrijf of je eigen reputatie kan een flinke knauw krijgen, slechte pers is vaak moeilijk recht te zetten.
Laten we hierbij de omstanders ook niet vergeten: de (vaak zwijgende) groep collega’s, het andere team / afdeling heeft mede last van het conflict, het bepaalt de sfeer en beïnvloedt de toekomst.
De winst van het inzetten van arbeidsmediation:
- zelf de regie in handen nemen: niet afhankelijk zijn van een derde die de knoop doorhakt.
- Zelf de oplossing aandragen: door met behulp van een neutrale derde de oplossing vorm te geven, is deze duurzamer in de tijd, sterker.
- Kosten besparend: in gemiddeld 3 sessies tot een oplossing komen: geen proceskosten, geen tot lage advocaatkosten.
- Relatiebehoud: als het conflict naar tevredenheid van beide partijen afgerond wordt, dan heeft dat niet alleen zijn positieve weerslag op de partijen zelf maar ook op de omstanders.
Dit artikel wordt je aangeboden door WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.