Stress bij werknemers door ‘nare klanten’
Jennifer Delano, auteur van het boek Nee zeggen loont, deelt haar tips om nare klanten beter te herkennen en er effectief mee om te gaan.
Het werkplezier in je bedrijf komt onder druk te staan, als werknemers geconfronteerd worden met klanten die ze liever kwijt dan rijk zijn. Bijvoorbeeld oplichters, klanten die over grenzen heen gaan, of klanten die telkens wat anders willen. Dit zorgt bij je werknemers voor stress en voor veel minder werkplezier.
7 soorten nare klanten
Je kunt ‘klanten-die-je-niet-wilt-hebben’ in zeven verschillende types gieten. De Dwaler, Rupsje-nooit-genoeg of de Dombo, om er een paar te noemen. Een Dwaler wil vaak tóch wat anders, een Rupsje-nooit-genoeg wil telkens meer en een Dombo kan geen keuzes maken. Zeer frustrerend om voor hen te werken.
Deze zeven soorten klanten die je beter kwijt dan rijk kunt zijn, ben ik als eigenaar van een PR-bureau ook al meerdere malen tegengekomen. Sommigen kostten me heel veel tijd, omdat de opdracht maar niet concreet werd.
Voor anderen ging ik ijverig aan de slag, maar kon ik vervolgens maandenlang tevergeefs op de betaling wachten. Aan het einde van de rit kostte het me dan behalve geld ook een hoop tijd en zelfs rechts en links wat levensgeluk.
Niet-matchende klanten
Ook veel andere ondernemers hebben met ‘ongewenste klanten’ te maken. Zo sprak ik met growth expert Sharon van Sprang, die niet-matchende klanten regelmatig tegenkomt. “Ik heb nu inderdaad een klant waarvan ik hoop dat hij straks de laatste maand van het traject in gaat. Ik vind het namelijk veel te lang duren met deze klant. Hij wil van alles op de hoogte gehouden worden, het is een echte micromanager. Als een klant dit niet kan loslaten, dan ben ik de uitvoerder en niet de groeidirigent die ik graag wil zijn,” zegt Sharon.
Tip van Sharon: “Heb je een echt vervelende klant die energie vreet, ga dan het gesprek aan, blijf bij jezelf en als het dan niet beter wordt, geef de opdracht terug.”
De oplossing is om nare klanten beter te leren herkennen. Afscheid nemen van dit soort klanten – of nog beter: nooit voor ze gaan werken – is essentieel voor iedere onderneming. Dus ook die van jou.
Jennifer Delano is eigenaar van PR-bureau PRGoeroes
Over ongewenste klanten heeft Jennifer onlangs een boek geschreven: Nee zeggen loont. Het boek is uitgebracht door Van Duuren Management en is onder meer bij Managementboek te koop.
Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.