In Nederland hebben 3 miljoen mensen tussen de 16 en 75 jaar moeite met basisvaardigheden, zoals rekenen en taal. Dat blijkt uit recent onderzoek. Het is de missie van Stichting Ecoware om deze kloof te dichten. Niet alleen in haar standplaats Zoetermeer, maar in het hele land.
Stichting EcoWare stelt zich tot doel mensen succesvol deel te laten nemen aan het arbeidsproces en producten en diensten te leveren aan doelgroepen die dat hard nodig hebben om mee te kunnen doen aan de samenleving. Dat doen ze door hergebruik van ICT-materiaal en fietsen, het aanbieden van werkplekken en opleidingen in zelfregie.
EcoWare heeft het afgelopen jaar alleen in Zoetermeer voor 108 deelnemers trainingen verzorgd om mensen weer in zichzelf te laten geloven, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en een plan te maken voor hun toekomst.
. Deelnemers gaven aan:
- Meer vertrouwen te hebben in zichzelf en hun mogelijkheden.
- Klaar te zijn om verder te leren en door te groeien.
- Zelf de regie te willen nemen over hun leven en toekomst.
“Onze droom is om iedereen de kans bieden om mee te doen, ongeacht hun startpunt”, zegt Freddie Krullaars, directeur van EcoWare. “Met de steun van bedrijven, gemeenten en fondsen kunnen we deze droom waarmaken. We hebben al een paar jaar bewezen dat het werkt. Nu willen we deze impact vergroten en mensen in heel Nederland een nieuwe kans geven.”
In Nederland heeft 15,9% van de 16-65-jarigen lage taalvaardigheden, zo blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek. Van deze 66-75 plussers hebben 860.000 volwassenen lage taal en/of rekenvaardigheden. In totaal beschikken daarmee bijna 3 miljoen volwassenen tussen de 16 en 75 jaar over lage basisvaardigheden,
EcoWare is afhankelijk van sociale samenwerking met het bedrijfsleven (in het kader van duurzaamheid),van donaties en subsidies. Voor bedrijven telt een investering in (de projecten van) Ecoware mee voor hun duurzaamheidsverantwoording en als SROI- investering. EcoWare heeft een PSO 30+ status. Het PSO 30+ certificaat is bedoeld om organisaties waarvan minimaal 30 procent van het personeel bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt zichtbaar te maken.