Socialmediatrainer bekent: Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd
Als het de eerste keer hoort dan klinkt het misschien een beetje raar – een socialmediatrainer die met alle social media stopt. Is dat niet een beetje hetzelfde als een vegetarische slager of een tandarts met slechte tanden?
Als socialmediatrainer was ik natuurlijk zelf ook constant bezig met LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok. Apps waarmee je voortdurend met andere mensen in gesprek bent, kijken waar iedereen in jouw netwerk mee bezig is. En toch ineens heb ik besloten om er drie maanden mee te stoppen. Alle apps in één keer van telefoon afgegooid. Het enige socialmediaplatform wat nog wel op mijn telefoon bleef staan was YouTube.
‘The Social Dilemma’ – en mijn eigen dilemma
De reden dat ik uiteindelijk tijdelijk stopte met het gebruik van social media was vanwege de Netflix documentaire The Social Dilemma – niet zozeer omdat er iets baanbrekends wordt gedeeld, maar meer omdat het duidelijk maakt hoe socialmediabedrijven algoritmes inzetten om hun gebruikers steeds vaker terug te laten keren.
Voor mij was dat extra motivatie om te zien of ik zelf zonder social media kan. Ben ik in staat om te zeggen “ik doe hier niet meer aan mee en laat me niet beïnvloeden”? Een soort van sociaal experiment, maar dan voor mezelf.
Zo gezegd – zo gedaan
En dat heb ik dus gedaan, alle apps verwijderd – niets plaatsen en niets lezen. Het enige wat ik af en toe deed was inloggen op de browser om zo persoonlijke berichten te lezen. En wat bleek uiteindelijk? Ik was verslaafd aan social media!
Ik merkte gewoon dat ik het idee kreeg dat ik informatie misliep, dat ik misschien wel opdrachten zou mislopen door niet meer actief te zijn op social media. Ik merkte gewoon dat ik de neiging had om mijn telefoon te pakken en toch snel de apps opnieuw te installeren.
Orde van de dag
Maar uiteindelijk merkte ik wel dat de ‘craving’ naar social media minder was. Ik ging juist terug naar de ‘oude’ media zoals we die vroeger tot ons namen. Ik keek bijvoorbeeld weer naar het journaal en las de krant. Uiteindelijk bleek dat mijn eerdere gevoelens van ‘mislopen’ (de traditionele fear of missing out) toch niet gegrond was. Het was niet zo dat ik ineens alles misliep, in tegendeel zelfs.
Uiteindelijk heb ik voor mijzelf een aantal learnings gekregen uit het feit dat ik stopte met het gebruik van social media. Wat ik zeker wel heb gemerkt is dat mijn hele wereld niet vergaat als ik stop met het gebruik van social media, en dat zorgt weer voor meer ruimte voor andere dingen in mijn leven.
Fiona Kloosterman is een socialmediatrainer die de challenge aanging om 90 dagen lang zonder social media te leven. Na 90 dagen deelt ze de learnings van een leven zonder social media.
Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.