Een ‘plastic tas’ die volledig oplost in water. Het lijkt onmogelijk, maar Devana Ng, medeoprichter van de Invisible Company, heeft dit een paar jaar geleden succesvol op de markt gebracht. Devana, afkomstig uit Hongkong, toonde dit revolutionaire ontwerp eind oktober op de Dutch Design Week in Eindhoven.
Devana heeft samen met Flavien Chaussegros, haar Franse echtgenoot, de Invisible Company in 2020 opgericht. Hun innovatieve oplossing heet de #INVISIBLEBAG.
De #INVISIBLEBAG lijkt op en functioneert als traditioneel plastic, maar lost volledig in warm water op. “Deze innovatieve tas is niet alleen biologisch afbreekbaar, composteerbaar en niet giftig, maar laat ook geen microplastics of schadelijke resten achter”, zei Devana in Eindhoven. De #INVISIBLEBAG is gemaakt van polyvinylalcohol (bekend als PVA), samen met plantaardig zetmeel, glycerine en water.
Devana en Flavien hebben sinds de oprichting van het bedrijf met succes meer dan 5 miljoen plastic tassen vervangen door de #INVISIBLEBAG. Hun toewijding aan duurzaamheid heeft de aandacht getrokken van meer dan 800 merken wereldwijd, waaronder prominente modemerken, e-commerce platforms en retailers. Dit heeft erin geresulteerd dat op de website van de Invisible Company een groot aantal andere producten te koop is.
“Het verhaal begint in 2018. We wandelden toen heel vaak door de prachtige natuur van Hongkong. We werden fanatieke wandelaars. Maar we zagen zoveel afval. Verpakking van voedsel, plastic flessen, tissuepapier en andere troep. We begonnen vervolgens met het inzamelen van het afval dat we vonden. Maar we realiseerden ons al snel dat we meer moesten doen en een alternatief moesten vinden om de conventionele plastic verpakkingen te vervangen. Zo begon de Invisible Company”, vertelt Devana.
Volgens haar is de #INVISIBLEBAG een katalysator van verandering. “Het inspireert duurzame transformatie via de #EcoWithAttitude beweging”, aldus Devana.
Devana nam op de Dutch Design Week deel aan Design Exchange programme van het Hong Kong Design Centre. Het project van de Hongkongse ontwerpers was getiteld ((Capsule)).
Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.