Marian Bekkers: “Retail is altijd mijn passie geweest”
Ik help winkeliers uitblinken en groeien in een competitieve markt. Met mijn praktische aanpak behalen ze meer omzet en trekken ze meer klanten aan. Mijn naam is Marian Bekkers
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Naast ondernemer ben ik moeder van drie jonge kinderen. Dat zorgt voor een volle agenda, maar brengt ook in het ondernemerschap nieuwe inzichten met zich mee. Prioriteiten stellen, je richten op dat wat het meeste resultaat oplevert en doen waar je zelf het allerbeste in bent, worden een must wanneer je naast je bedrijf ook een gezin draaiende houdt.
In mijn spaarzame vrije tijd geniet ik ervan om een inspirerend boek te lezen of in de keuken te staan en te koken.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Sinds 2021 organiseer ik jaarlijks, samen met andere retailexperts, de Week van de Stenen Winkel. Een initiatief waar dit jaar ruim 4.000 winkels in Nederland en België aan deelnemen. Al deze winkels promoten in de tweede week van mei gezamenlijk het shoppen bij de lokale, fysieke winkel en doen iets bijzonders voor hun klanten op de winkelvloer.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Ik begon mijn carrière met de voeten op de winkelvloer en richtte in 2012 Kooplust op. Sindsdien help ik zelfstandige winkeliers meer omzet en meer klanten binnen te halen. En met succes, want mijn klanten realiseren in korte tijd vaak tientallen procenten omzetgroei. De blogs, nieuwsbrieven en socialmediakanalen van Kooplust – vol met praktische en inspirerende tips voor lokale winkels – trokken de afgelopen jaren tienduizenden volgers.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Kooplust zag het levenslicht in 2012. In het begin ondersteunde ik winkels vooral met behulp van een-op-eenadvies, maar in de afgelopen acht jaar zijn we ons meer gaan richten op het aanbieden van online cursussen.
Momenteel werk ik met een team van drie parttime medewerkers, die Kooplust ondersteunen op het gebied van customer service, social media en de technische kant van alles wat we doen.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik heb jarenlang zelf op de winkelvloer gestaan, onder andere als bedrijfsleider. Retail is altijd mijn passie geweest. Ik vind het ontzettend interessant en leuk hoe je een klant op de winkelvloer blij maakt, iets verkoopt en van een winkel een succes maakt.
Ik ontdekte dat ik anderen kon inspireren, zowel de bedrijfsleiders en teams die ik opleidde voor mijn werkgevers als de winkeleigenaren die ik sinds 2012 inspireerde via de blogs die ik begon te schrijven.
Vanuit het schrijven van die blogs ontstond uiteindelijk een eigen onderneming waarmee ik lokale winkels adviseerde. Ik zag dat daar behoefte aan was, aangezien veel winkels zoekende waren hoe ze klanten konden aantrekken toen online shopping een vlucht nam.
Wie zijn jouw klanten?
Mijn klanten zijn eigenaren van lokale winkels. Sommigen zijn ondernemers die alles zelf doen, van het helpen van klanten op de winkelvloer tot de administratie en marketingstrategie. Anderen zijn eigenaren van meerdere filialen, die voornamelijk bezig zijn met het aansturen van hun personeel en niet meer zelf op de winkelvloer staan.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Het zijn de ondernemers die op zoek zijn naar groei: in hun omzet, of in hun ondernemersvaardigheden. Ze zijn de wollige taal en onuitvoerbare ideeën zat en zoeken vooral praktische handvaten die hen snel vooruit helpen, zonder dat het een megagroot budget vereist.
Wat zijn je verdere ambities?
Ik hoop dat over een aantal jaar iedere winkel in Nederland en België meedoet aan de Week van de Stenen Winkel. En dat Kooplust hét platform is waar lokale winkels zich toe wenden voor hun groei.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Telkens blijven aanscherpen wat je doet. Proberen die talloze nieuwe ideeën die je als ondernemer altijd hebt even te laten liggen, en vooral te kijken naar dat wat al werkt en hoe je dát beter, sneller of makkelijker kan doen.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Of het nu in de communicatie met klanten, medewerkers of samenwerkingspartners is, we denken soms te snel dat iemand wel begrijpt wat we bedoelen. Maar om mensen mee te krijgen, loont het om soms meer uitleg te geven over achterliggende gedachten en beweegredenen.
Ik probeer hier een gewoonte van te maken in de communicatie met mijn team, en ook mijn klanten. Daarom geef ik met regelmaat een kijkje in de keuken en leg ik uit waarom we iets op een bepaalde manier doen. Ik merk dat dit wederzijds begrip creëert, sneller voor een oplossing zorgt en iedereen extra motiveert.
Dus denk niet te snel: dat begrijpt iemand wel. Probeer uit te leggen waarom iets belangrijk is voor jou of je bedrijf.
Meer weten over Marian Bekkers
Ontdek het hier: www.kooplust.com
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.