Free publicity: 4 vragen om te beantwoorden voordat je een PR-bureau belt.

0

Mensen vragen mij het weleens: wat heeft een zakelijke dienstverlener nu écht nodig om free publicity te krijgen? De korte versie is dat een goed verhaal werkt. Wanneer u als bedrijf wilt groeien (in klandizie, bekendheid, team, personeel, etc. etc.) is het essentieel dat het bedrijf loopt. Het is duidelijk wie wordt geholpen waarmee én er wordt actief aan de marketing gewerkt. Hier kunnen we op bouwen, maar daarmee alleen zijn we er niet. Eerst terug naar de basis…

Hier zijn ze: de 4 vragen waarop een ‘ja’ nodig is voordat een zakelijke dienstverlener een pr-bureau belt.

Vraag 1 – Is het helder waarom jullie als zakelijke dienstverlener bestaan?

Als iemand belt naar jullie aanspreekpunt voor de pers, komt er dan een kort en duidelijk verhaal naar boven? Vertelt de woordvoerder een helder verhaal over wat jullie als organisatie oplossen en waarom dit belangrijk is? Is het duidelijk wat jullie bijzondere eigenschappen zijn, wat jullie onderscheidt? Als dit niet uit te leggen is aan jullie pr-agent, dan is het ook niet uit te leggen aan de media.

Vraag 2 – Is er bepaald welke investering er zal worden gedaan in pr?

Om echt waarde te kunnen toevoegen aan het bedrijf met het inzetten van pr, is de basis een investering voor een minimale periode van een half jaar. Hiermee kunnen we werken aan een passende pr-planning en de uitvoer ervan.

Vraag 3 – Wie gaat er tijd vrijmaken voor pr?

Vergis u niet: het inhuren van een pr-bureau kost tijd. Er is namelijk input nodig. Input waardoor het duidelijk wordt wat uw bedrijf maakt tot dé zakelijke dienstverlener waar de media over zouden moeten schrijven. Daarnaast is er input voor, en feedback op persberichten en andere content nodig. Ook is het van belang dat er iemand beschikbaar is voor interviews en die input geeft voor inhoudelijke reacties aan journalisten.

Vraag 4 – Wat wordt het doel?

Bedenk als team wat het doel met pr is. Free publicity is níét een trucje om in te zetten om ‘even wat nieuwe klanten binnen te halen’. De kracht zit in de combinatie met marketing. Samenwerken met een pr-bureau is iets wat alleen werkt als duidelijk is wat de doelen zijn. Goed voor verwachtingsmanagement en het komen tot doelstellingen en resultaten.

En wat is daarop uw antwoord?


Jennifer Delano is een bevlogen vooruitschopper en absoluut de meest spraakmakende pr-specialist van Nederland. Motor achter het bureau. Met een enthousiast team vakmensen achter zich adviseert ze vanuit een grote expertise en passie voor pr. Jennifer organiseert zichtbaarheid door (social)media-aandacht. Creëert nieuws en bedenkt pr- en guerrillamarketing-acties. Schrijft, spreekt, geeft workshops en leert elke dag nieuwe dingen om in te zetten. 


 

Share.

About Author

Redactie Weesmeer

Comments are closed.