Facebooklinkedinrss

Burn-out voor zijn? Vijf tips

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Steeds meer mensen lopen vast. 1,4 miljoen werkenden staan op omvallen, aldus CNV (bron: NOS december 2019), en in 2018 hadden 1,3 miljoen mensen een burn-out (bron: TNO en Centraal Bureau voor de Statistiek). Een paar praktijksituaties ter herkenning én tips hoe je trouw blijft aan jezelf. Super belangrijk om niet de fuik van een burn-out in te lopen.

Praktijksituaties

  • Na afronding van jouw middelbare school, beroepsopleiding of studie ben je gestart in een baan. Na een paar jaar ben je misschien gewisseld van baan. Op enig moment ben je minder aandacht gaan besteden aan jezelf in relatie tot jouw werk. Gewoon, omdat jouw leven op andere fronten meer aandacht vroeg. Je vormde een gezin en bent druk met kleine kinderen. Alle aandacht gaat naar jouw gezin en werk draaiende te houden, en zelf raak je op de achtergrond.
  • Je bent al langere tijd bij jouw huidige organisatie werkzaam. Intern heb je een paar keer een switch van functie gemaakt. Nu begin je te voelen dat je niet meer echt wordt uitgedaagd, dat je te weinig nieuwe dingen ervaart. Waar je in het begin nog het gevoel had dat je zelf stuurde op jouw loopbaan in de organisatie, bekruipt je nu het gevoel dat je een volger bent in alle veranderingen. De ene reorganisatie volgt de andere op en je voegt je naar alle plaatsingsprocedures die in dit proces zijn afgesproken. Wat jij belangrijk vindt, raakt op de achtergrond.
  • Na jouw studie ben je gestart in een goede baan. Je bent succesvol en maakt snel promotie. Je bent blij en trots dat je bent gevraagd voor bepaalde posities. Je bereikt fantastische resultaten voor jouw organisatie en tegelijkertijd vraag je jezelf soms af of deze resultaten voor jou persoonlijk er nu ook zoveel toe doen. Je werk ontwikkelt zich tot iets wat steeds minder aansluiting kent bij waar jij blij van wordt. Jouw eigen zingeving in werk is op de achtergrond geraakt.

Overeenkomst

Herken je een beschreven praktijk? Wat deze situaties met elkaar gemeen hebben, is dat op enig moment de focus niet langer bij jezelf ligt. Jouw aandacht verschuift teveel of te eenzijdig naar de buitenwereld. Het kan je dan zomaar gebeuren dat jouw werk zich tot iets ontwikkelt waar je niet langer blij van wordt. Als je niet oppast, werk je vanaf hier langzaam maar zeker toe naar een burn-out.

Hoe blijf je trouw aan jezelf?

Een paar tips hoe je trouw blijft aan jezelf.

  1. Dat begint met te erkennen dat er iets niet langer goed voelt. Bewust stil staan bij jouw binnenkant en erkennen van jouw onrust, psychische of fysieke klachten, ontevredenheid, …
    (vul maar in) is een belangrijke eerste stap.
  2. Een belangrijke tweede stap is: verantwoordelijkheid nemen voor dit gevoel. Zodra je zelf verantwoordelijkheid neemt voor jouw eigen gevoel, kom je namelijk tot de conclusie dat je ook zelf de enige bent die ‘aan zet’ is.
  3. Verken jouw gevoel. Waar gaat dit over? Wat zegt het je? Wat zou je eigenlijk diep van binnen willen? Visualiseer eens waar je zou willen zijn over bijvoorbeeld 5 jaar.
  4. Bedenk wat je belangrijk vindt in het leven en stel jezelf de vraag of je hier nu voldoende naar leeft. Denk bijvoorbeeld na over de vraag van Stephen Covey: ‘Je staat bij jouw eigen graf, wat hoop je dat mensen over je zeggen?’
  5. Stel jezelf een doel in jouw vraagstuk en spreek een concrete actie af om hierin een stap(je) te zetten.

Focus aanbrengen? Plan een gratis Skype inspiratiesessie. Ik help je graag.

Reina Janssen
Janssen Coaching

Share.

About Author

Redactie Weesmeer

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.