Hoe sociaal ondernemen, solidariteit en technologie samenkomen in het werk van Bert Breij.
Wat betekent het om écht sociaal te ondernemen? En hoe kan technologie helpen om mensen dichter bij elkaar te brengen in plaats van verder uit elkaar?
Bert Breij, sociaal ondernemer, oud-communicatiestrateeg en auteur, zoekt het antwoord in zijn boek Solidaire Technologie en in zijn stichting DeSolidariteit. Zijn boodschap is helder: solidariteit is geen verleden tijd, maar de sleutel tot toekomstbestendig ondernemen.
Wat voor ondernemer ben je?
Ik ben een sociale ondernemer en ja, daar is zeker geld mee te verdienen. Geld is niet het eerste doel, maar waardering wel. Voor mij gaat ondernemen over relaties waarin mensen elkaar iets gunnen: klanten, werknemers, leveranciers, de omgeving. Je bent er min of meer voor elkaar en dat voelt goed. Het is eigenlijk een trouwe vorm van public relations: echt contact, geen gemaakt gedrag. Daarom noem ik mezelf sociaal ondernemer. Het heeft niets met links of rechts te maken. Samen loont, dat zie ik telkens weer. Wie het “samen” bruusk afwijst, gaat uiteindelijk onderuit.
Je hebt een grote communicatieonderneming gehad. Kon je dat idealisme daarin waarmaken?
In hoge mate, ja. We hadden geen jachtige taximeter richting klanten, maar leefden met hen mee in voor- en tegenspoed. Klanten bleven vaak jarenlang, net als medewerkers. Privé en zakelijk liepen, waar gepast, in elkaar over. We stonden voor elkaar, niet als softies maar als mensen. Het enige nadeel is dat de cultuur sterk afhankelijk werd van mijn persoonlijke voorbeeld. Dat was soms ook een valkuil. Maar het werkte.
Ben je altijd ondernemer geweest?
Niet altijd, maar wel altijd ondernemend. Ik verkocht mijn bedrijf in 2008, maar mis het ondernemen nog geregeld. Inmiddels heb ik meer tijd voor maatschappelijke projecten en vrijwilligerswerk.
Ik ben arbeidspsycholoog en promoveerde op latere leeftijd, maar communicatie – wat er tussen mensen gebeurt en hoe je beweging creëert – blijft mijn grootste fascinatie. Ook maatschappelijk: ik zie hoe in Nederland en daarbuiten solidariteit onder druk staat en hoe mensen en werknemers soms opportunistisch worden behandeld. Ik heb meerdere campagnes geleid en boeken geschreven, maar de kern blijft: wat verbindt mensen echt?
Je bent ook auteur, onder meer van een nieuw boek samen met prof. dr. Paul Jansen. Waarom juist over solidariteit en technologie?
Omdat solidariteit het cement van de samenleving is. Het is geen linkse hobby, het is een levensvoorwaarde. Alleen in solidariteit kunnen we groeien – economisch, sociaal en cultureel.
Ik ben gefascineerd door technologie, al ben ik geen bèta. Vooral door de menselijke betekenis ervan. In ons boek Solidaire Technologie onderzoeken we de relatie tussen AI en solidariteit. We onderscheiden negentien vormen van solidariteit en koppelen die aan actuele thema’s in technologie. Het boek laat zien hoe technologie niet alleen bedreigend kan zijn, maar juist verbindend. Je kunt de wereld mét AI beter maken – dat is onze stelling.
Samen met Paul Jansen wil ik laten zien dat Europa op dit terrein een derde wereldmacht kan worden, mits we technologie inzetten ten dienste van mens, dier en natuur. Vanuit die gedachte ben ik ook mijn eigen uitgeverij begonnen, Breij Publicaties, om onze ideeën breed te verspreiden.
Je hebt ook een stichting opgericht: DeSolidariteit. Wat doet die precies?
DeSolidariteit is een stichting met een duidelijke missie: het vergroten van bewustzijn over de waarde van solidariteit in onze samenleving. Niet als nostalgie, maar toekomstgericht. De stichting wil laten zien dat solidariteit loont voor iedereen.
Op onze website, www.desolidariteit.nl, staat wat we doen: campagnes, projecten, educatie en samenwerking met jongeren en professionals. De stichting en het boek dragen dezelfde geest: technologie ten dienste van het leven in al zijn vormen.
Meer weten over Bert Breij?
Ontdek het hier:

