Ellen van Hemert was tot voor kort alleen Chief Product Officer bij online drukkerij Drukwerkdeal. Maar nu heeft ze bij Drukwerkdeal een extra functie gekregen: Chief Product & Sustainability Officer. In deze functie gaat ze het duurzame beleid van de grootste drukker van België en Nederland nog meer vormgeven. “Tot dusver zijn we op dit punt te bescheiden geweest. We willen hierover meer naar buiten brengen en mooie verhalen gaan vertellen”, zegt ze.
Waarom ben jij door Drukwerkdeal als Chief Product & Sustainability Officer gevraagd, naast je al bestaande baan?
“Als Chief Product Officer ben ik onder meer verantwoordelijk voor het dagelijks beter maken van onze website. Maar ik heb altijd interesse gehad in duurzaamheid en ik ben altijd al zijdelings betrokken geweest bij de verduurzaming van Drukwerkdeal. Onze operationeel directeur merkte dat hij het onderwerp ‘duurzaamheid’ onvoldoende aandacht kon geven. En daarom ben ik door onze CEO Haico Meijerink gevraagd om Chief Product & Sustainability Officer te worden. Binnenkort komt er ook een Programma Manager Positieve Impact bij. Dan zijn we met z’n drieën en kunnen we gas geven.”
Waar komt jouw interesse voor duurzaamheid vandaan?
“Deels al vanuit mijn jeugd, vooral mijn moeder was destijds al erg milieubewust. Met de fiets in plaats van met de auto, milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen, dat soort dingen. En tijdens de coronaperiode was ik zelf steeds meer met het onderwerp bezig. Ik dacht vaak, waar gaat het heen met de planeet? Die frustratie hebben we thuis deels omgezet in actie. We eten vegetarisch, kopen nauwelijks nieuwe kleren meer en we gaan bewuster om met het kopen van nieuwe spullen. Dus ik ben blij dat ik in mijn nieuwe rol een grotere bijdrage aan verduurzaming kan leveren!”
Drukwerkdeal heeft al een aantal flinke stappen gezet.
“Absoluut. Maar daar vertellen we eigenlijk veel te weinig over. We zijn al jaren bezig om ons assortiment te verduurzamen. Zo proberen we in alle productcategorieën betere alternatieven naast al bestaande materialen te zetten. We kunnen bijvoorbeeld PaperWise papier leveren, een milieuvriendelijke papiersoort die bestaat uit 100 procent landbouwafval. We hebben verder garen ontwikkeld op basis van oceaanplastic voor gebruik in onder andere vlaggen en meubel. En binnenkort starten we met biobased stickers. De verduurzaming van ons aanbod is volop in ontwikkeling, maar we zijn veel te bescheiden over dit soort dingen. Deze mooie verhalen wil ik veel meer naar buiten brengen.”
Hoe komt het dat jullie hier zoveel werk van maken?
“Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema in de maatschappij We zijn daarnaast onderdeel van het beursgenoteerde Cimpress en die heeft ook duurzaamheidsdoelstellingen. En steeds meer klanten vragen er om. Naast duurzaamheid, is commercieel succes natuurlijk ook belangrijk. Dat vraagt om doordachte keuzes.”
Uit een onderzoek van jullie blijkt ook dat veel klanten duurzaamheid belangrijk vinden.
“Inderdaad, veel klanten geven aan dat ze duurzaamheid belangrijk vinden. Maar we zien ook dat als een minder duurzaam alternatief goedkoper is, dat toch nog vaak wordt gekozen. Dat zie je vooral bij de wat kleinere bedrijven terug. Bij de grotere trajecten, zoals bij overheidsinstellingen, begint duurzaamheid daarentegen steeds meer een rol te spelen. Die nemen tegenwoordig dit in hun tenders vaak wel mee.”