In september 2024 heeft Sonia Groot DiscoverAble opgericht. Dit is een reisbureau dat zich richt op passende reizen voor mensen met een fysieke beperking. Het bureau opereert online, maar biedt klanten ook een zeer persoonlijke service. Sonia heeft vanuit persoonlijke ervaringen het reisbureau opgezet. Het is gevestigd in Amsterdam.
Sonia’s moeder heeft MS en maakt gebruik van een elektrische rolstoel. Tijdens gezamenlijke reizen liepen Sonia en haar moeder keer op keer tegen dezelfde frustraties aan: een gebrek aan betrouwbare informatie, waardoor het moeilijk was om een echt toegankelijke accommodatie te boeken; gebroken beloftes — hotels die zichzelf toegankelijk noemden maar bij aankomst toch trappen bleken te hebben of deuren die te smal waren. En in sommige gevallen zelfs discriminatie — hotels die simpelweg zeiden: “Wij doen niet aan gehandicapten.”
“Je wilt op vakantie zonder zorgen”, zegt Sonia. “Maar reizen betekende voor ons vaak stress, onzekerheid en improviseren. Ik dacht: dit moet anders kunnen. Daarom ben ik DiscoverAble begonnen.”
Overstap naar ondernemerschap
Sonia is haar carrière als maatschappelijk werker in de zorg gestart. Al snel maakte ze de overstap naar het ondernemerschap en volgde ze een bachelor in ondernemerschap in Amsterdam. Momenteel is ze bezig met een MBA, waarmee ze haar kennis over strategie en innovatie verder uitbreidt.
“De missie van DiscoverAble is om de wereld toegankelijk te maken voor iedereen door de reisindustrie inclusiever te maken. Toegankelijkheid zou de norm moeten zijn, niet de uitzondering. De meeste reguliere reisbureaus bieden beperkte of geen specifieke toegankelijkheidsopties aan. Een groot probleem is dat er vaak gebrek aan kennis is over wat toegankelijkheid werkelijk betekent. Dit leidt ertoe dat klanten verkeerde of incomplete informatie krijgen, of dat reisbureaus simpelweg aangeven dat ze geen geschikte vakanties kunnen regelen”, vertelt Sonia.
DiscoverAble helpt bij het boeken van volledig toegankelijke reizen, inclusief accommodaties, vluchten, transfers en excursies. Ook deelt het bureau tips over de bestemming en kan het extra assistentie regelen op vliegvelden
Persoonlijke service
“Wij opereren online, maar bieden een zeer persoonlijke service. Klanten kunnen ons bellen, mailen of een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek om hun reiswensen te bespreken”, zegt Sonia.
DiscoverAble biedt zowel complete pakketreizen als losse reisonderdelen zoals vluchten, accommodaties en cruises. Alles wordt afgestemd op de toegankelijkheidsbehoeften van de klant, in en buiten Europa. De prijzen zijn vergelijkbaar met reguliere reisbureaus, maar sommige toegankelijkheidsopties, zoals speciale transfers of aangepaste accommodaties, kunnen extra kosten met zich meebrengen.
Er zijn nu ongeveer vijf reisbureaus in ons land, die gericht zijn op mensen met een fysieke beperking.