Jan-Joost Kroon: “Ik werk graag met ambitieuze mensen”
Als criminelen me iets hebben geleerd, is het wel dat ze slim, concreet en doelmatig zijn in hun bedrijfsvoering. Elke manager, directeur of CEO kan iets van hen leren. Mijn naam is Jan-Joost Kroon.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Ik hou van sport. Ik ben een groot fan van tennis en ga al meer dan twintig jaar naar NAC uit Breda. Ik tennis al meer dan dertig jaar en sport sinds een paar jaar ook met een personal trainer.
Ik ben fan van Rafael Nadal, een speler met uitzonderlijk talent, maar die ook keihard werkt om aan de top te blijven. Tegenslagen, zoals blessures, komen altijd voor. Het gaat er vooral om hoe je terugkomt na zo’n periode.
Als groot voetbalfan ben ik al heel lang fan van een underdog. NAC is een voetbalclub die nooit iets wint, maar de slogan Nooit Ophouden Altijd Doorgaan heeft. Dat typeert mij ook, daarom past die club zo goed bij mij.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Mensen kennen mij als spreker en schrijver van het boek Van Capo tot CEO. Het boek is genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2023. Hierin gebruik ik de Italiaanse maffia als metafoor voor een succesvolle organisatie en stel ik de vraag: wat kunnen normale bedrijven hiervan leren?
Ik kijk alleen naar de bedrijfsvoering van deze bedrijven, de ethiek laat ik buiten beschouwing. Daarover is iedereen het eens: die is vreselijk.
Het uitbrengen van het boek heeft veel aandacht gekregen, omdat veel mensen geïntrigeerd waren door mijn onderwerp en vernieuwende perspectief. Mijn stelling blijft: elke manager, directeur of CEO kan iets van hen leren.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Mijn nieuwe bedrijf heet Per Capi, vrij vertaald: voor bazen. We richten ons op mensen met lef, die tegendraads durven te zijn en niet altijd de meest gewenste route bewandelen. Ik werk graag met ambitieuze mensen die voorop durven te lopen, verantwoordelijkheid nemen en anderen meenemen in die ontwikkeling.
Ik organiseer organisatie- en leiderschapsprogramma’s waarbij ik terugga naar de eenvoudige basis en wegblijf van complexe modellen of theorieën. Als criminelen me iets hebben geleerd, is het wel dat ze slim, concreet en doelmatig zijn in hun bedrijfsvoering. In het bedrijfsleven worden dingen vaak onnodig moeilijk en tijdrovend gemaakt. Ik geloof dat we ons leven en onze werkzaamheden veel eenvoudiger kunnen maken door terug te gaan naar de basisvraag en oprecht vertrouwen te hebben in collega’s of partners.
Mijn onderscheidend vermogen ligt in de metafoor die ik gebruik en het in terugbrengen naar essentie, eenvoud en doelmatigheid. Door de basis op orde te brengen, structuur te bieden, onderlinge afspraken te maken en vertrouwen te hebben, kunnen we ver komen.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Sinds 2014 ben ik ondernemer en gedurende die tijd heb ik meerdere bedrijven gehad, waarbij organisatieadvies altijd de rode draad vormde.
Aanvankelijk richtte ik me voornamelijk op operationeel niveau, maar mijn boek heeft me aangespoord om me meer te richten op tactisch/strategisch advies, wat me inhoudelijk meer uitdaagt.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Na mijn studie ben ik gaan werken bij een klein organisatieadviesbureau, waar ik ongeveer vijf jaar lang heb gewerkt en veel heb geleerd. Dit heeft me geholpen om in een werkritme te komen en ervaring op te doen.
Voor mij was het een logische stap om verder te gaan in een branche die ik ken en waarin ik ook de taal spreek. Ik ben wel altijd op zoek naar diversiteit in klantbranches. De dynamiek van een nieuwe branche trekt me aan omdat het meer uitdaging met zich meebrengt. Als organisatiestrateeg kan ik hierin een wezenlijk verschil maken en dat maakt het werk leuk om te doen.
Wie zijn jouw klanten?
Met mijn bedrijf richt ik me vooral op mkb-bedrijven/scale-ups. Dat zijn bedrijven die flink willen groeien en nog niet vastgeroest zijn in vaste processen en procedures. Vaak zijn de oprichters of ondernemers met hart en ziel betrokken en streven ze naar meetbare resultaten – precies zoals ik. Ik krijg ontzettend veel energie van mensen met (soms iets te veel) ambitie en ik help ze graag om hun ambities waar te maken.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Mensen kiezen voor mijn bedrijf vanwege mijn commitment. Ik ga door totdat we de gestelde doelen gezamenlijk behaald hebben. Ik ben eerlijk, direct en streef naar resultaten.
Tegelijkertijd verwacht ik ook toewijding van mijn klanten: ambitie hebben is één, maar daadwerkelijk streven naar het bereiken ervan is twee. Ik wil dat mijn klanten bereid zijn om (nieuwe) stappen te zetten. Dat ze keuzes durven te maken en hun afspraken nakomen.
Wat zijn je verdere ambities?
Als ondernemer heb ik zelf ook grote ambities. Mijn doel is dat Per Capi een bekende naam wordt onder mkb-ondernemers en scale-ups. Ik wil een managementgame ontwikkelen, waarbij de metafoor van de maffia centraal staat. Daarnaast wil ik andere gedreven mensen aan mijn bedrijf binden.
Plannen voldoende, maar ook voor mijzelf geldt dat soms vertragen en daarna weer doorpakken een goede strategie is. Mijn ambitie is om te groeien, te ontwikkelen en een toonaangevende speler te worden in mijn branche.
Daarnaast ben ik een keynote speaker. Dankzij mijn boek word ik regelmatig uitgenodigd om te spreken op congressen en evenementen. Dit is iets wat ik absoluut verder wil uitbouwen in de komende jaren. Ik voel me goed op een podium.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Niet terughoudend zijn in mijn ambitie en actief op zoek gaan naar nieuwe klanten en uitdagingen.
Een van de belangrijkste lessen die ik de afgelopen jaren leerde, is dat als je iets wilt bereiken, je het echt zelf moet doen. Ik neem zelf de nodige acties, volg zaken persoonlijk op en, misschien wel het belangrijkste, ik maak dingen af.
Ik groei als ondernemer en met mijn bedrijf door mijn terughoudendheid los te laten. Iedereen mag het weten: ik heb een visie die werkt, en met die visie help ik mijn klanten om succes te creëren.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Onderschat nooit de kracht van woorden. Hoe precies ben je in je taal (zowel geschreven als in spraak)? Daarmee kun je een groot verschil maken in de manier waarop je overkomt op collega’s, klanten of andere stakeholders. Hoe krachtiger je jezelf presenteert, hoe meer vertrouwen anderen in je krijgen.
Meer weten over Jan-Joost Kroon
Ontdek het hier:
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.