Workday People Analytics optimaliseert personeelsbeleid in veranderende wereld
Workday heeft Workday People Analytics beschikbaar gemaakt. De nieuwe toepassing van augmented analytics brengt de belangrijkste risico’s en kansen voor het personeel van een organisatie in kaart en presenteert deze in een makkelijk te begrijpen verhaalvorm. Met die inzichten kunnen HR- en businessleiders snel goed onderbouwde beslissingen nemen over personeelsbeleid ter ondersteuning van de bedrijfsresultaten. Workday is toonaangevend leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources.
Klanten van Workday – waaronder ruim 65 procent van de Fortune 50 – kunnen Workday People Analytics samen met Workday Human Capital management (HCM) inzetten om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen en uitdagingen het hoofd te bieden die de pandemie met zich meebrengt. Tegelijk met de aankondiging van de beschikbaarheid van Workday People Analytics, lanceert Workday vandaag twee nieuwe oplossingen voor Workday People Experience, de medewerkersomgeving op basis van machine learning. Hiermee worden organisaties geholpen om de complexe uitdagingen aan te gaan die de nieuwe wereld van het werken met zich meebrengt.
Strategische HR-beslissingen dankzij machine learning
Workday People Analytics biedt bedrijven diepgaand en laagdrempelig inzicht in het personeelsbestand. Dit is van levensbelang om succesvol te zijn in de huidige continu veranderende zakenwereld. Bedrijven die hun beslissingen baseren op inzichten in het personeelsbestand, komen sterker uit de crisis, doordat ze een betere uitgangspositie hebben om de regie over hun talenten te houden met werving, omscholing en behoud. Moderne bedrijven streven naar een daadwerkelijk inclusieve en diverse werkomgeving. Demografische inzichten en trends rond representatieve vertegenwoordiging op basis van geslacht, ras, etnische herkomst en leeftijd kunnen bepalend zijn voor het personeelsbeleid.
De inzet van analytics voor personeelszaken wordt steeds meer beschouwd als een strategisch voordeel, maar de behoefte aan inzicht in het beschikbare talent is, door gebrek aan capaciteit of ervaring met analyses, vaak groter dan het HR-team kan leveren. Met Workday People Analytics is het alsof er een extra team van gespecialiseerde digitale analisten actief is dat het ingewikkelde werk overneemt om veelzeggende patronen in het personeelsbestand te ontdekken.
Augmented analytics versterkt optimaal personeelsbestand
Workday People Analytics geeft automatisch inzicht in een breed scala aan personeelskwesties met behulp van technologie die augmented analytics wordt genoemd. Augmented analytics gebruikt patroonherkenning om te zoeken naar belangrijke veranderingen die een mens misschien niet ziet, en grafische weergaven om verbanden tussen enorme datasets te laten zien. Machine learning algoritmen brengen de belangrijkste verschuivingen voor elke gebruiker in kaart. Dankzij natuurlijke taalgeneratie worden de cijfers en trends vervolgens in een eenvoudig en bruikbaar verhaal verklaard.
Vijf cruciale aandachtsgebieden
Workday People Analytics geeft automatisch inzicht in vijf cruciale aandachtsgebieden. Hierdoor krijgen HR- en businessleiders beter inzicht in hun personeelsbestand om het met vertrouwen te optimaliseren.
1. Organisatorische opbouw
Door indiensttredingen, functiewijzigingen en contractbeëindigingen vast te leggen, ontdekken klanten trends en verschuivingen in het personeelsbestand en de salariskosten. Veel bedrijven die bijvoorbeeld door de pandemie gedwongen worden om personeelslocaties te verplaatsen, kunnen door personeelskosten per regio en vestiging te analyseren, resources optimaliseren en mogelijkheden ontdekken om de kosten voor de aanpassing aan het ondernemingsplan te minimaliseren.
2. Behoud en verloop
Een dieper inzicht in waarom werknemers weggaan, geeft ook inzicht in wat beter gedaan kan worden om hen te behouden. Dit focuspunt laat de trends in het personeelsverloop zien die van invloed zijn op de algehele verloopcijfers. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld de onderdelen van de organisatie onderscheiden met het hoogste verlooppercentage. Ze kunnen de aanleidingen daarvoor in kaart brengen en deze inzichten gebruiken om een sterkere behoudstrategie te ontwikkelen.
3. Diversiteit en inclusie
Met meer inzicht in de achtergrond van medewerkers kan een organisatie de diversiteit versterken. Bijvoorbeeld op het gebied van geslacht, ondervertegenwoordigde minderheden, etniciteit en leeftijd. Bedrijven kunnen gelijke kansen bevorderen door bijvoorbeeld de promotiegegevens en salariscijfers afgezet tegen diversiteit te analyseren.
4. Aannamebeleid
Door in beeld te brengen welke kansen er zijn om het wervingsproces te verbeteren en knelpunten in het huidige aannameproces naar boven te halen, kan het succes van het aannamebeleid worden vergroot. Door medewerkersdata vanuit een recruitmentperspectief te analyseren, kunnen bedrijven kandidaten een beter aanbod doen, bijvoorbeeld door gericht aangepaste arbeidsvoorwaarden aan te bieden.
5. Talent en prestaties
Het vinden van nieuwe manieren om het personeelsbestand te ontwikkelen, helpt bedrijven om de talenten en prestaties van medewerkers te optimaliseren. In Workday People Analytics kun je bijvoorbeeld beloftevolle medewerkers met groeipotentie signaleren. En hierdoor kun je programma’s en ontwikkelplannen creëren om hen te helpen slagen.
Reacties op het nieuws
Helder inzicht in talent
“Bedrijven moeten nu meer dan ooit hun personeel begrijpen. Wie ze hebben, wat wel werkt en wat niet, waar er gelegenheid is voor verbetering”, zegt Henry Barenholz, Country Manager Nederland bij Workday. “De crisis dwingt werknemers snel te schakelen. Bedrijven hebben behoefte aan helder inzicht in talent om snel te kunnen reageren. Zo komen ze sterker uit de crisis tevoorschijn komen. En kunnen ze blijven bouwen aan een optimaal, divers en productief personeelsbestand.”
Strategische investering
“Workforce Analytics is een strategische investering voor de HR-leiders van vandaag”, zegt Erin Vincent, wereldwijd HRIS-directeur van Sonoco. “Workday People Analytics versnelt onze activiteiten door zaken aan het licht te brengen waar we nog niet eerder naar zochten en maakt inzichten beschikbaar met zeer weinig inspanning van onze kant. Met deze inzichten kunnen onze HR-businesspartners en businessleiders hun aandacht richten op de acties die er het meest toe doen.”
Sleutel
“De zakelijke wereld van vandaag evolueert sneller dan ooit tevoren. Dat maakt nog eens duidelijk dat organisaties behoefte hebben aan een diepgaand begrip en een duidelijk inzicht in de uitdagingen die ze tegenkomen”, zegt Pat Russo, principal en Workday Analytics Leader van Deloitte Consulting LLP. “Workday People Analytics, met verbeterde machine learning en versterkte analysemogelijkheden, is voor ons de sleutel om geautomatiseerde inzichten te ontsluiten, zodat onze klanten weloverwogen beslissingen kunnen nemen en effectief kunnen reageren op de behoeften van hun organisatie. De gecombineerde ervaring van de strategie, implementatie en managed services van Deloitte met Workday’s platform stelt onze klanten in staat om het volledige potentieel van hun personeel te ontsluiten en zich voor te bereiden op wat nog komen gaat.”
Voorloper in innovatie en implementatie
“Als alliantiepartner van Workday is Accenture een voorloper in innovatie en implementatie van analytische oplossingen voor onze klanten. Accenture heeft veel organisaties geholpen om waardevolle inzichten te ontsluiten en intelligente zakelijke beslissingen te nemen met Workday”, zegt Gloria Samuels, senior managing director en Workday Business Lead bij Accenture. “Met de beschikbaarheid van Workday People Analytics kunnen we onze klanten nu inzicht geven in statistieken en trends over hun personeelsbestand. Hierdoor neemt de waarde van het Workdayplatform verder toe.”
Voor meer informatie:
- Lees de blog ‘Focusing on People to Make Companies Stronger Than Ever’ van Pete Schlampp, executive vice president, product development van Workday
- Ontdek de datasheet van Workday People Analytics
- Bekijk de volgende informatie van Workday over de terugkeer naar de werkvloer en COVID-19
Je las dit artikel op WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.