Facebook Twitter Instagram
    Trending
    • Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?
    • Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
    • ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar
    • Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”
    • Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”
    • Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”
    • Joyce Michielsen start als nieuwe PA voor Maak Jouw Impact
    • Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 
    Facebook Twitter Instagram
    Login
    Wees Meer
    • Ontwikkeling
      1. Persoonlijke ontwikkeling
      2. Leiderschap
      3. Spotlight: Interview
      4. Persoonlijke verhalen
      5. Time management
      6. View All

      Het Imposter Syndroom saboteert je! (test het hier)

      20/11/2021

      Succes met e-commerce’ van DGOC genomineerd voor Computable Awards

      15/06/2021

      Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd

      04/01/2021

      Mariaschool in Den Hoorn wint Jokerprijs voor vergroten welzijn scholieren

      28/10/2020

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023

      Compendium Geneeskunde lanceert eerste fysieke doktersglossy

      05/08/2021

      Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd

      04/01/2021

      Desley Boxtart schenkt cheques namens Business Open Ockenburgh aan goede doelen

      24/09/2020

      Hoe je met deze simpele stap je werk privé balans verbetert

      20/08/2020

      September is het nieuwe Januari!

      15/09/2015

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023
    • Maatschappelijk
      1. Gezondheid
      2. Duurzaamheid
      3. Inclusie
      4. Participatie
      5. View All

      Gratis webinar: Breng je hormonen in balans, mama

      07/02/2023

      Gratis webinar: Zorg met liefde voor je hart

      01/02/2023

      Gratis webinar: verbeter je brein door breinfitness

      08/11/2022

      Trainingen van Lean2Succes nu beschikbaar met STAP-budget

      20/08/2022

      Onprove en Gullimex lanceren digitaal sturingsmechanisme foodsector

      17/03/2022

      Beurs World of eMobility wil duurzaam e-klimaat versnellen

      09/03/2022

      Onderzoek Hely: wijkhub verduurzaamt tot 1.000 huishoudens met elektrische deelmobiliteit

      27/12/2021

      Vastgoedontwikkelaar Rockfield bouwt met Hely aan zeven mobiliteitshubs

      05/11/2021

      Innovatiestrateeg Leonie van Mierlo (Fronteer) schrijft boek over de kracht van (gender)diversiteit en inclusief leiderschap

      06/03/2021

      Een derde van de flexwerkers is van plan binnen een jaar van baan te veranderen

      16/06/2020

      Daniëlle Terpstra houdt als enige de deuren van haar dagopvang open

      27/05/2020

      Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

      03/05/2022

      GetJobsDone geselecteerd voor ‘25 onder 25’ van MT/Sprout

      22/06/2021

      Onderwijsspecialist Inge Hummel genomineerd voor The Experience Award

      24/09/2020

      Een derde van de flexwerkers is van plan binnen een jaar van baan te veranderen

      16/06/2020

      Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

      22/03/2023

      Oorfonds start eerste crowdfunding campagne voor onderzoek naar plotsdoofheid

      04/11/2022

      “Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers”

      05/07/2022

      Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

      03/05/2022
    • Financieel

      Helft ondernemers heeft liquiditeitsproblemen en wil verduurzamen

      27/10/2022

      Versnelde tariefstijging van gemiddeld 10,3 procent voor zzp’ers en gedetacheerden in 2022

      27/07/2022

      Jacqueline Zuidweg nieuwe voorzitter Raad van Toezicht van Stichting MKB Financiering (SMF)

      25/07/2022

      Qredits geeft economie en maatschappij flinke impuls

      11/07/2022

      32% groei, non-bancair financieren krijgt vleugels

      05/07/2022
    • Zichtbaarheid
      1. Marketing
      2. PR
      3. Social media
      4. View All

      Tilburgse Ilza Keeman wint gouden Shopping Awards met haar Koekatelier

      10/06/2022

      Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien

      02/06/2022

      Red Panda Academy levert 400 afstudeerders growth hacking

      08/03/2022

      Gemeente Rotterdam kiest Friends For Brands en Roos & van de Werk als preferred supplier communicatie

      03/02/2022

      Free publicity bureau voor tech DelanoPR gaat verder als PRGoeroes

      19/04/2022

      Free publicity: 4 vragen om te beantwoorden voordat je een PR-bureau belt.

      26/03/2021

      Eerste masterclass met de combinatie growth hacking & free publicity

      03/08/2020

      Jennifer Delano nieuwe voorzitter ondernemersnetwerk BNI De Pelikaan

      17/02/2020

      YouLynq.me organiseert allereerste LinkedIn deepsales masterclass van Nederland

      21/10/2022

      Kunsthistorica Jorien Kleine Deters lanceert kunstgids voor ondernemers

      09/05/2022

      YouLynq.me organiseert allereerste LinkedIn deepsales masterclass van Nederland

      21/10/2022

      Tilburgse Ilza Keeman wint gouden Shopping Awards met haar Koekatelier

      10/06/2022

      Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien

      02/06/2022

      Kunsthistorica Jorien Kleine Deters lanceert kunstgids voor ondernemers

      09/05/2022
    • Nieuws

      Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

      22/03/2023

      ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar

      07/03/2023

      Joyce Michielsen start als nieuwe PA voor Maak Jouw Impact

      15/02/2023

      Fectar haalt 2,45 miljoen binnen met meest recente investeringsronde

      03/02/2023

      Prof. drs. Syben Tijmstra en drs. Peter Felen geven drie masterclasses voor toekomstbestendigere Nederlandse farmacie

      31/01/2023
    • Boeken
    Wees Meer
    You are at:Home»Artikelen»Maatschappelijk»“Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers”

    “Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers”

    0
    By Redactie Weesmeer on 05/07/2022 Maatschappelijk, Ontwikkeling
    Nela Richardson is Chief Economist bij ADP en co-head van het ADPRI. Tijdens haar bezoek aan Europa spraken we met haar in Amsterdam over de resultaten van het People At Work 2022 onderzoek. Nela: “Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers.”
    Nela Richardson

    In gesprek met Nela Richardson, Chief Economist bij ADP

    “Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers”

    Capelle aan den IJssel, 5 juli 2022 – Het zijn boeiende tijden op de arbeidsmarkt. De effecten van de pandemie, personeelstekorten, flexibel en hybride werken en de toenemende focus op mentale gezondheid en stress op het werk zijn slechts enkele thema’s die de relatie tussen werknemers en werkgevers bepalen. Deze onderwerpen staan centraal in het People At Work 2022 onderzoek van het ADP Research Institute (ADPRI). Wat zijn de opvallendste resultaten voor Nederland en hoe komt de toekomst van werk eruit te zien in ons land?  

    Nela Richardson is Chief Economist bij ADP en co-head van het ADPRI. Tijdens haar bezoek aan Europa spraken we met haar in Amsterdam over de resultaten van het People At Work 2022 onderzoek, met aandacht voor enkele specifieke Nederlandse uitkomsten. “We zien een enorme verschuiving in de manier waarop werknemers naar hun relatie met organisaties kijken.”

    De waarde van verandering

    Het onderzoek bevat talloze interessante inzichten over werknemers en de internationale arbeidsmarkt. Wat waren volgens Richardson de meest verrassende uitkomsten? “Er waren er twee. De eerste is hoeveel waarde mensen hechten aan verandering. We zien in de laatste drie onderzoeken een toename van het aantal mensen wat een nieuwe baan zoekt. Ze proberen enerzijds hun baan voor de toekomst veilig te stellen en anderzijds ook een betere werk-privébalans te krijgen. Als je weet dat bijna 30% van werknemers wereldwijd hiermee bezig is, is dat best een behoorlijke verandering.”

    De rol van stress op het werk

    Een tweede opvallende uitkomst vond Richardson de rol van stress op het werk. Een probleem dat wereldwijd bestaat en ook in Nederland een grote rol speelt: 11% van de Nederlandse respondenten kampt dagelijks met stress en meer dan de helft ervaart stress ten minste een keer per week, volgens het onderzoek.

    “Twee derde van alle werknemers wereldwijd hebben met een negatieve impact te maken als gevolg van de pandemie. Dit kan baanverlies zijn, een lager loon of toegenomen verantwoordelijkheden in hun functie. De onzekerheden die vorig jaar opdoken in het onderzoek, zien we dit jaar terug in de vorm van stress. De duidelijke meerderheid van werknemers wereldwijd heeft minstens een keer per week te maken met stress. Als er één resultaat is wat werkgevers moeten onthouden, is het wel de hoeveelheid stress die bestaat in hun organisatie. We weten dat werknemers door stress minder goed presteren en meer genegen zijn om het bedrijf te verlaten. In een wereld waarin personeelstekorten aan de orde van de dag zijn, is dat iets wat organisaties actief moeten proberen te verminderen”, aldus Richardson.

    Uitdagingen van de arbeidsmarkt: de grote herschikking

    Om personeelstekorten tegen te gaan, zien we maar al te vaak dat organisaties loonsverhogingen als strategie inzetten om zo bestaande medewerkers tevreden te houden en nieuw talent aan te trekken. Is dat nog een houdbare strategie? Richardson is er duidelijk over: “Het werkt op korte termijn. Omdat we weten dat salaris nog steeds de belangrijkste drijfveer is waarom mensen werken. Ik denk dat loonsverhogingen op korte termijn helpen om in elk geval talenten aan te trekken. Maar dit werkt maar tot een bepaalde grens. Niet alle bedrijven kunnen de lonen verhogen, zeker niet in klantgerichte banen in de dienstensector waarin dunne marges bestaan.”

    Het is volgens Richardson belangrijk om te begrijpen hoe werknemers nu kijken naar de relatie met hun werkgever. “Er bestaat wat ik noem een grote herschikking tussen bedrijven en werknemers. Werknemers hebben nieuwe verwachtingen, niet alleen over loonsverhogingen maar ook over andere benefits. Ze begrijpen dat de grenzen tussen werk en privé tijdens de laatste twee jaar zijn vervaagd. Mensen zien nu dat ze thuis kunnen zijn als de kinderen van school komen en tegelijkertijd nog steeds het werk kunnen doen wat gedaan moet worden. Aan de andere kant weten ze ook dat er grote veranderingen zijn geweest waaraan zij zich hebben moeten aanpassen en vinden ze dat ze hiervoor gecompenseerd moeten worden. Werknemers verwachten wellicht een loonsverhoging omdat ze meer verantwoordelijkheden hebben gekregen in de afgelopen jaren. Maar ze kunnen er ook simpelweg een nodig hebben door de stijgende inflatie en de hogere kosten van levensonderhoud.”

    Wat moeten organisaties doen om hun medewerkers tevreden te houden en nieuwe krachten aan te trekken? “Bedrijven met grote, fysieke winkels hebben ingezet op de klantervaring: ze hebben een reden gecreëerd waarom klanten nog een fysieke vestiging bezoeken. Organisaties zullen hetzelfde moeten doen met hun medewerkers. Zorg voor een medewerkerservaring die meer bevat dan alleen een goed salaris. Denk ook aan benefits zoals ondersteuning op het vlak van mentale gezondheid, sabbaticals, flexibele uren etc.”, aldus Richardson. Ze voegt eraan toe: “Ik zeg altijd dat werknemers nooit in de drivers seat zitten, maar organisaties wel. Maar werknemers zijn inmiddels de luidruchtige passagier die aangeven waar zij willen dat het bedrijf naartoe moet gaan. Een slimme werkgever zal hiernaar luisteren!”

    Genieten van werk

    Wat in Nederland opvalt, is het belang dat werknemers geven aan uitdaging in hun werk. In ons land zegt 40% van de medewerkers die niet tevreden zijn met hun huidige baan, dat dit komt doordat zij geen uitdaging meer hebben in hun huidige functie. Dit percentage is veel hoger vergeleken met alle andere landen in het onderzoek. Richardson: “Dat viel mij ook op, Nederland springt er echt uit op dit vlak binnen Europa en wereldwijd. We hebben het idee dat dit een culturele oorzaak heeft. Dat het werk hier niet alleen om salaris of baanzekerheid gaat, maar echt om het genieten en dat een deel van dat genot wordt veroorzaakt door de mate waarin professionele groei mogelijk is. Nederlandse organisaties doen er goed aan die groei voortdurend te stimuleren door de vaardigheden van hun personeel te bevorderen en bijvoorbeeld trainingen of cursussen aan te bieden.”

    Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat de mate waarin onbetaald wordt overgewerkt net als in eerdere jaren hoog is. Een kwart van de Nederlandse werknemers zegt gemiddeld 6 tot 10 uur per week onbetaald over te werken.

    Langere werkdagen

    Hoe ziet Richardson dit probleem zich ontwikkelen? “We hebben wereldwijd een flinke toename gezien, hoewel het in Nederland lager is dan in andere landen, maar nog steeds hoog en ook hoger dan voor de pandemie. Ik denk niet dat de huidige situatie op lange termijn houdbaar is. Tijdens de pandemie hebben veel mensen extra verantwoordelijkheden gekregen. Een andere reden waarom werknemers extra werken, is baanzekerheid. Ze zijn bang dat als ze geen extra werk leveren, ze hun baan misschien wel verliezen. Het kan ook komen door het werken op afstand. Dit leidt tot langere werkdagen en veel mensen werken nu ook in de tijd die ze normaal naar kantoor reizen. In zekere zin profiteren bedrijven hiervan zonder ervoor te betalen.”

    Werken op afstand: sleutel tot de huizenmarkt?

    Kan het werken op afstand een oplossing zijn voor de problemen op de huizenmarkt? Zullen werknemers verhuizen naar locaties verder weg van hun werk? Volgens het onderzoek is een derde van de Nederlandse werknemers aan het nadenken over een verhuizing of zelfs al mee bezig. Richardson is niet overtuigd dat werknemers ook daadwerkelijk de geografische nabijheid van hun werk zullen verlaten: “Ik weet niet of de relatie tussen werk en woningen, die historisch sterk van aard is, compleet zal verdwijnen. We zien wel dat op de wat kortere termijn mensen verhuizen vanuit de stadscentra naar de omliggende voorsteden, nog wel op een acceptabele woon-werkafstand.

    De vraag is of organisaties de lonen echter niet zullen aanpassen op basis van waar iemand woont. Vaak is de inschaling van lonen aangepast naar lokaal niveau, dus het kan zijn dat iemand buiten Amsterdam, zeker als deze persoon ver van kantoor woont, niet hetzelfde verdient als wanneer hij of zij in Amsterdam woont. Ook speelt hier nog een compliancevraagstuk. Waar iemand belasting betaalt, is zeker een overweging voor bedrijven. Misschien niet zozeer binnen een land, maar wel als iemand naar het buitenland verhuist. Het wordt interessant om te zien hoe dit alles zich ontwikkelt in de nabije toekomst.”

    Het is duidelijk dat het People At Work 2022 onderzoek een schat aan details bevat met interessante en actuele ontwikkelingen die de relatie tussen werknemer en werkgever zullen herzien in de komende jaren. Tot slot, hoe ziet Richardson deze toekomst voor zich? “Negen op de tien Nederlandse werknemers is optimistisch over de toekomst. In het algemeen zijn werknemers optimistische mensen, misschien niet altijd over vandaag, maar zeker wel over de toekomst. Ik zou werkgevers willen meegeven: omarm dat optimisme en maak er gebruik van. Het is namelijk echt een cadeautje!”

    Over Nela Richardson

    Nela Richardson werkt sinds november 2020 als Chief Economist bij ADP. Nela is Co-Head van het ADP Research Institute en leidt het economisch onderzoek voor ADP. Voorheen was ze Principal en Investment Strategist bij Edward Jones, een financiële dienstverlener. In die rol analyseerde en interpreteerde Nela economische trends en financiële marktomstandigheden en adviseerde zijn over investeringsstrategieën. Nela was ook Chief Economist bij Redfin Corp., een Amerikaans makelaars- en technologiebedrijf in onroerend goed, waar ze leiding gaf aan een team van datawetenschappers, economen en schrijvers over trends in de huizenmarkt. Nela was ook Senior Econoom voor Bloomberg, L.P., werkzaam op de huizenmarkt en financiële markten, en zij heeft onderzoeksfuncties bekleed bij de Commodity Futures Trading Commission (CFTC), Joint van Harvard University’s Joint Center for Housing Studies en Freddie Mac. Ze werkte ook als Adjunct Finance Professor aan de Carey School of Business van de John Hopkins University. 

    Nela behaalde een doctoraat in economie aan de University of Maryland College Park met specialisaties in financiële economie, internationaal financiën en economische ontwikkeling. Ze behaalde een masterdiploma in economie van de University of Pennsylvania en een bachelordiploma van Indiana University in Bloomington, met een triple major in wiskunde, economie en filosofie.  

    Visie

    Nela geeft regelmatig haar visie over de economie, vastgoedtrends en kapitaal markten aan beleidsmakers, consumenten en media. Ze levert regelmatig bijdragen aan Marketplace van American Public Media en is vaak verschenen op CNBC, Bloomberg, Fox Business CNN, Yahoo Finance, de Wall Street Journal, FORTUNE magazine, The New York Times en andere nationale en lokale media.  

    Nela is lid van het stichtingsbestuur van de Amerikaanse Kamer van Koophandel en is lid van de Conference of Business Economists. 

    Binnen ADP is zij medeverantwoordelijk voor het uitbrengen van het jaarlijkse People at Work onderzoek waarin 17 landen en ruim 32.000 werknemers bevraagd worden over actuele thema’s die spelen op de werkvloer. 

    Dit artikel wordt je aangeboden doorWeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie

    Altijd op de hoogte van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redactie Weesmeer

    Heb jij interessant ondernemersnieuws of een inhoudelijk artikel passend bij een van de categorieën van WeesMeer? Mail ons redactie@weesmeer.nl

    Related Posts

    Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

    22/03/2023

    Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

    10/03/2023

    Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

    03/03/2023

    Comments are closed.

    • LinkedIn
    • Facebook
    • Twitter
    • Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
    • ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar
    • Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”
    • Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”
    • Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

    About

    Help mee om WeesMeer verder uit te bouwen.

    Deel je onze visie en wil je een bijdrage leveren aan het verder uitbouwen van WeesMeer?

    Stuur een mail naar info@weesmeer.nl en laten we de mogelijkheden bespreken.

    Recent posts

    Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

    22/03/2023

    Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

    10/03/2023

    ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar

    07/03/2023
    Categorieën
    Copyright © 2023 | www.WeesMeer.nl
    • Privacy
    • Visie
    • Contact

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?