De sociale impact van Stichting EcoWare, die zich inzet voor kwetsbare doelgroepen, is uitgekomen op 153 procent. Dat is veel meer dan het gemiddelde van sociaal ondernemers in ons land, wat ligt op 40 procent. Elke donateur, fonds of subsidiegever krijgt zo anderhalve euro aan sociaal rendement terug voor elke euro die hij of zij in EcoWare steekt. Het bedrijf draaide vorig jaar 1 miljoen euro aan omzet en door de score van 153 procent wordt een sociale impact van ongeveer anderhalf miljoen euro gerealiseerd.
Stichting EcoWare stelt zich tot doel mensen succesvol deel te laten nemen aan het arbeidsproces en producten en diensten te leveren aan doelgroepen die dat hard nodig hebben om mee te kunnen doen aan de samenleving. Dat doen ze door hergebruik van ICT-materiaal en fietsen, het aanbieden van werkplekken en opleidingen in zelfregie.
De sociale impact van het bedrijf is onlangs berekend door de tool Social Handprint van de organisatie MAEX. De Social Handprint laat ondernemers in één oogopslag zien hoe ze met sociale en duurzame activiteiten bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.
“We hebben mooie en nuttige werkplekken voor mensen die dat nodig hebben. We doen bovendien alles circulair en nemen mensen in dienst, die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben”, zegt directeur Freddie Krullaars van EcoWare. “Maar ik kon nooit hard maken hoe goed wij het doen. We hebben vervolgens het onderzoek aan de hand van de tool van Social Handprint laten doen. Dat is een heel uitgebreid onderzoek, waarvoor we heel veel data moesten aanleveren. Daar kwam een fantastisch resultaat uit. Met onze 153 procent horen we tot de top van de sociale ondernemers in Nederland. De onderzoekers vroegen zich zelfs af of het resultaat wel klopte. We zijn heel trots op dit resultaat.”
EcoWare is afhankelijk van sociale samenwerking met het bedrijfsleven (in het kader van duurzaamheid),van donaties en subsidies. Voor bedrijven telt een investering in (de projecten van) Ecoware mee voor hun duurzaamheidsverantwoording en als SROI- investering. EcoWare heeft een PSO 30+ status. Het PSO 30+ certificaat is bedoeld om organisaties waarvan minimaal 30 procent van het personeel bestaat uit personen met een afstand tot de arbeidsmarkt zichtbaar te maken.