Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.”
Ieder mens verdient het om zijn kwaliteiten, talenten en meerwaarde zichtbaar te maken. Niets geeft zoveel voldoening als anderen helpen met wat jij leuk vindt en waar je goed in bent. Mijn naam is Patrick van Gils.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Muziek is mijn grootste hobby. Muziek is trilling, beweging en energie, net als ik zelf ben én wat ik mijn klanten en deelnemers bied. ‘Music was my first love and it will be my last.’
Toen ik twaalf was, kroop ik voor het eerst achter de microfoon bij de lokale radio. Daar ervoer ik de magie van communicatie, presentatie en media. Van zenden en ontvangen. Ik ontdekte de kracht van mijn stem, van interactie met luisteraars, van timing en hoe je met een goede pitch iedere ondernemer in de regio kunt overtuigen om te adverteren op jouw radiozender. Met die goede pitch, woorden en energie creëerde ik blijkbaar waarde en verdienden we al op jonge leeftijd geld met radiomaken. Van dat verdiende geld kochten we alle platen en hits.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Ik heb meer dan twintig jaar in de top van het Nederlandse bedrijfsleven gewerkt. Bij bekende en succesvolle A-merken zoals McDonald’s Nederland, Studio 100 en Makro Nederland heb ik jarenlang de marketing, media en communicatie geleid. Stuk voor stuk bedrijven met veel klanten, zichtbaarheid en herkenbare branding. In mijn rollen heb ik oneindig veel gepitcht, gepresenteerd en het podium gepakt. Intern en extern. Naar nationale en internationale collega’s, naar franchisenemers, naar managers van de restaurants, naar de media, naar politici en critici en naar het grote publiek. In kleine en hele grote groepen en bomvolle zalen.
Als woordvoerder van deze bekende bedrijven was ik ook regelmatig te zien, te horen of te lezen op de Nederlandse radio- en tv-zenders en in de landelijke dagbladen. Bij McDonald’s heb ik de internationale Presidents Award ontvangen voor de integrale aanpak rondom de salade-introductie, in een tijdgeest dat het thema overgewicht hoog op de maatschappelijke agenda stond in Nederland en we McDonald’s juist als onderdeel van de oplossing hebben weten te positioneren. Daarvoor mocht ik een prijs ophalen in Amerika die slechts aan één procent van de medewerkers wereldwijd wordt toegekend. Daar heb ik geleerd hoe je als organisatie of bedrijf ´all round´ moet kunnen communiceren en pitchen.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Mijn bedrijf heet TOPpresentaties. Een trainings-, coachings- en sprekersbureau voor krachtiger pitchen, overtuigender presenteren en inspirerender spreken. Als spreker, trainer en coach help ik ondernemers, managers en directeuren zichzelf, hun bedrijf en hun producten en diensten overtuigender te presenteren, pitchen en profileren.
Mensen kiezen juist voor TOPpresentaties en voor mij vanwege mijn enorm brede pitch- en presentatie-ervaring in het bedrijfsleven, maar ook omdat ik zelf ook ooit podiumvrees heb gehad en dat heb overwonnen. En vanwege het feit dat ik altijd een veilige omgeving in trainingen weet te creëren en dat het altijd superpraktisch en direct toepasbaar is. Dat ervaren mensen als zeer inspirerend. Ik ben er trots op dat ik een uur lang heb mogen presenteren voor Koningin Máxima, in aanwezigheid van honderd professionals en ondernemers. De post hierover die ik de dag erna op Linkedin deelde, werd massaal gedeeld en heeft 150.000 mensen bereikt. Viraal! Dat had ik nog nooit meegemaakt.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Mijn bedrijf is opgericht in 2014 en is gevestigd in Zaandam. Het is een eenmanszaak. Ik verzorg persoonlijke coaching, public speaking en teamtraining.
Als spreker spreek ik door het hele land op ondernemers-, klant- en relatiebijeenkomsten, bij organisaties uit de profit- en non-profitsector en ook vaak bij branche-, bedrijfs-, en beroepsverenigingen. Ik geef daar keynotes en talks over ambassadeurschap, ondernemerschap en de perfect pitch.
Daarnaast verzorg ik in bedrijven door heel Nederland in-company trainingen. Bijvoorbeeld presentatietrainingen, (sales)pitchtrainingen en ambassadeurstrainingen.
In mijn kantoor in Zaandam ontvang ik ondernemers, managers en directeuren uit heel Nederland voor persoonlijke coaching op het vlak van hun pitch-, presentatie- en communicatievaardigheden.
Naast dit aanbod van livediensten bied ik ook een palet van online producten die via www.toppresentaties.nl zijn aan te schaffen.
Toen corona Nederland binnenkwam, werden ook mijn liveopdrachten allemaal geannuleerd. Ik besloot toen om me te storten op online presentatie en onlinepresentatieproducten. Vanaf dat moment heb ik oneindig veel webinars, online trainingen en online sessies verzorgd. Ik mag wel zeggen dat ik er daardoor een ‘online-kei’ in ben geworden. Mensen die bij mij een online sessie meemaken, zeggen altijd dat ze het een verschilmakende sessie vonden. Geen dertien in een dozijn. Het voelt blijkbaar alsof ze met mij in één ruimte zitten en er geen afstand meer is. Mensen vinden het verbindend, activerend en leerzaam. Naast deze online presentaties ben ik in die coronajaren ook online doe-het-zelftrainingen gaan ontwikkelen die mensen op mijn site kunnen aanschaffen en direct mee kunnen beginnen. Online heeft mij dus een volgende groeistap in mijn bedrijf bezorgd.
Mijn persoonlijke assistente ondersteunt bij aanvragen, organisatie en communicatie. Indien gewenst zet ik mijn netwerk in bij een specifieke of bredere vraagstelling vanuit een klant.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik heb een passie voor presentatie. Passie heeft twee kanten: de positieve kant en de uitdagende kant. Op de basisschool vond ik spreekbeurten geven verschrikkelijk. Mezelf presenteren, in het middelpunt staan en alle ogen op je gericht hebben, was niet mijn ding. Dat vond ik spannend en uitdagend. Toen ik twaalf was en bij de lokale illegale radio belandde, ontdekte ik dat ik presenteren stiekem best leuk vond en dat ik het ook goed kon. Zo ontdekte ik mijn passie. In het bedrijfsleven heb ik spreken en ook beeld en geluid altijd heel aantrekkelijk gevonden. Tv- en radiocommercials maken, advertenties maken, zelf presentaties geven.
Het bedrijf, het bedrijfsverhaal, het beleid, de producten, de diensten en mensen naar buiten uitdragen, maakten me altijd blij en gaven me een trots gevoel. In 2014 stond ik na een reorganisatie bij Makro van de ene op de andere dag op straat. Ik besloot toen dat wat ik het allerleukste vond, wat me altijd heel goed af ging en waar ik anderen vaak enorm mee zag worstelen, helemaal als mijn focus van mijn bedrijf te kiezen: anderen helpen met het geven van onvergetelijke pitches en presentaties. Daarom noemde ik het TOPpresentaties. Als je bij mij bent geweest, kun je die ook zelf geven.
Wie zijn jouw klanten?
Mijn klanten zijn ondernemers (van starter, zzp’er tot mkb’er), maar ook managers en directeuren uit de profit- en non-profitorganisaties die zichzelf, hun bedrijf en hun toegevoegde waarde beter aan de markt of intern willen presenteren, pitchen en uitdragen. Vaak voelen ze zich onzeker als ze voor een groep staan. Ze ervaren spanning die ze in de weg staat, of ze hebben angst of vrees voor spreken in het openbaar. Na mijn hulp en begeleiding, voelen mijn klanten zich zelfverzekerder, zijn ze zelfbewuster, sterker en kunnen ze daardoor hun publiek sneller overtuigen en bewegen.
Een paar klantvoorbeelden:
- Persoonlijke coaching/training: ondernemers, managers of directeuren die hun persoonlijke pitch, presentatie of communicatie willen versterken.
. - Teamtrainingen: ANWB, Nationale Nederlanden, TVM, Univé, Jumbo, McDonald’s-restaurants en McDonald’s Nederland, Google (en vele andere bedrijven die een maatje kleiner zijn en ook willen groeien).
. - Keynotes/moderator: ik ben spreker en/of moderator bij Rabobank-ondernemersbijeenkomsten door heel Nederland, NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing), Ondernemersverenigingen (PZO, Platform Zelfstandig Ondernemers), Brancheverenigingen (TLN, Transport en Logistiek Nederland), Beroepsverenigingen (LTO Nederland) (NMV, Nederlandse Mediators Vereniging, NGTV, Nederlands Genootschap Tolken en Vertalers, goededoelenorganisaties (WNF, Wereld Natuur Fonds, Stichting DOEN, Ronald McDonald Kinderfonds, Stichting CliniClowns Nederland).
Mijn Ideale Klant is Qredits Microfinanciering Nederland. Waarom? Omdat ik alle interne en externe stakeholdergroepen van deze snelgroeiende organisatie mag trainen, coachen en leren spreken: medewerkers, managers, klanten, coaches, netwerkpartners. Ik train medewerkers en managers in authentiek en overtuigend presenteren. Ik train hun vrijwillige coaches in overtuigend pitchen. Ik train hun klanten: ondernemers, van zzp tot mkb. Ik train hun toekomstige klanten: bij grote events. Ik train hun kennispartners. En ik coach al tien jaar ieder jaar één of enkele ondernemers een-op-een. En ik trainde hun belangrijkste stakeholder: Koningin Máxima.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Elwin Groenevelt, CEO van Qredits:
“Ik zat bij de trainingssessie met Koningin Máxima op de eerste rij, dus kan uit eigen ervaring zeggen dat Patrick het geweldig heeft gedaan. Wat een passie en beleving! En zoveel interactie! Deze training is een aanrader voor iedereen die meer bewustzijn wil hebben hoe je praat over je bedrijf, organisatie of werkgever en praktische tips kan gebruiken. Of een leuke workshop om te laten geven voor je klanten. Patrick is een topper!”
Erica Terpstra, politica, BN’er, voormalig voorzitter NOC-NSF:
“Patrick is een energiek en vakkundig spreker en presentator.”
Jelle Bartels, ondernemer:
“Patrick is de pitchkoning van Nederland!”
Nicole Huetink, voorheen Rabobank:
“Patrick is een inspirerende persoonlijkheid en z’n uitstraling maakt al dat mensen naar hem willen luisteren! Op een natuurlijke wijze neemt hij mensen mee in het pitchen en profileren, en nog mooier, ze voelen zich zo veilig, dat ze het nog willen proberen ook!”
Sjoerd van der Steen, ondernemer:
“Patrick zijn presentaties zijn erg waardevol. Je leert niet alleen de perfect pitch en het pakken van je podium maar ook leer je door de opdrachten van Patrick jezelf en je bedrijf beter kennen. Wat kan jij nou eigenlijk echt goed?!”
Heleen Dittrich, Nationale Politie, voorheen Rabobank:
“Power en meer zelfvertrouwen! Patrick toverde tijdens zijn masterclass bij onze klanten en relaties een gevoel van power en zelfvertrouwen tevoorschijn. Sta voor wat je doet en laat zien wat je kan. Een keynote vol energie, positiviteit en concrete handvatten.”
Wat zijn je verdere ambities?
Mijn droom: ieder mens verdient een podium en een pitch. Ieder mens verdient het om zijn kwaliteiten, talenten en meerwaarde zichtbaar te maken. Niets geeft zoveel voldoening als als anderen helpen met wat jij leuk vindt en waar je goed in bent. Jij blij, want ook de ander is geholpen en is af van waar hij van af wilde.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Ik ben ooit als ondernemer begonnen met het geven van presentaties. Gewoon omdat ik dat zo leuk vond om groepen mensen te inspireren en toe te spreken. Ik ontdekte keer op keer dat dat blijkbaar zo goed was dat mensen uit het publiek informeerden naar meer. Maar ik had nog geen vervolgproducten. Vanuit die vraag ben ik begonnen met persoonlijke coaching. Dat groeide door naar groepsgewijs werken. Aanvankelijk met een eendaagse bijeenkomst, doorontwikkeld naar jaarprogramma’s waarin ik ondernemers een jaar intensief begeleid in alle facetten van spreken in het openbaar, pitchen, presenteren en jezelf verkopen
Door corona is er een heel nieuw assortiment met online producten ontstaan. Deels met mijn hulp, maar er staan ook complete doe-het-zelftrainingen online. In 2022 is mijn eerste echte boek uitgekomen: Effectief pitchen en presenteren. En ik heb een eigen podcast: Pitchen & Presenteren, als ene PRO.
De afgelopen acht jaar laten een groei zien in mijn assortiment en klanten en in de wijze van distributie: live, online, combi, boek, podcast.
De komende jaren wil ik meer mensen bereiken en helpen met mijn boodschap. Nieuwe boeken, trainingen, podcasts, keynotes en tv gaan daar allemaal aan bijdragen.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Pak je podium en pitch! Ik bedoel daarmee: laat je zien, neem je ruimte, pak je moment, vertel jouw verhaal. Die attitude maakt het verschil in leiderschap.
De vijf letters van het woord pitch staan in mijn overtuiging voor:
- pro-actief
- interactie
- to-the-point zijn
- contact maken
- horen wat de ander echt bedoelt
Deze vijf maken het verschil in verbindende communicatie met anderen.
Meer over Patrick van Gils
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.