Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”
Ik ben ondernemer geworden vanwege de vrijheid. Ik wil dingen in gang kunnen zetten. En ik hou van afwisseling. Dan is het heerlijk om voor verschillende bedrijven tegelijk te werken. Mijn naam is Nathalie Hogendoorn.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Ik hou best wel van mijn werk. Als ik in mijn vrije tijd lees, dan zijn dat vaak boeken die met marketing te maken hebben. Ik vind het leuk om dingen te blijven leren, dat zoek ik ook in mijn vrije tijd op. Daarnaast hou ik van sporten met wat pit erin, zoals kickboksen. Iets waar je in ieder geval van gaat zweten.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Ik ben niet echt ergens bekend van. Ik heb in de tijd dat ik brandmanager was weleens prijzen gewonnen met campagnes, maar dat is niet echt superbekend. Ik heb wel ooit een keer meegedaan aan het WK sjoelen, maar dat was meer een grapje.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Mijn bedrijf heet Brand Relevant. We geven marketingadvies en consult. Met Brand Relevant helpen we bedrijven die toe zijn aan groei en professionalisering. Zo helpen we bijvoorbeeld met het opzetten van een campagne. Dit doen we op basis van onderzoek. We zorgen altijd dat de basis goed staat en dat de dingen waar medewerkers tegenaan lopen structureel gewoon goed worden opgelost.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Ik denk ruim vijf jaar dit jaar. Vijfenhalf jaar.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik ben ondernemer geworden vanwege de vrijheid. Ik wil altijd een bepaalde snelheid in dingen. Ik wil dingen in gang kunnen zetten. En ik hou van afwisseling. Dan is het heerlijk om voor verschillende bedrijven tegelijk te werken. Zoals ik eerder vertelde, is het voor mij heel belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, nieuwe dingen te blijven leren. Dat doe je sneller als je dat bij verschillende bedrijven doet. Hoewel ik toen ik nog in loondienst was ook altijd genoeg afwisseling voor elkaar kreeg, door weer ieder jaar op een nieuwe functie of klus gezet te worden, gaat het nu nóg sneller. Je ziet toch meer uit je handen komen.
Wie zijn jouw klanten?
Mijn allereerste klus was bij Ahold: Albert Heijn/Etos. Op dit moment werk ik voor de The Rent Company in Den Bosch, dus dat is een mkb’er. Maar ik werk ook voor de Hogeschool van Amsterdam, daar geef ik les. Ik heb ook gewerkt voor Vitens.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Meestal kom ik binnen op mijn enthousiasme, en vragen ze me terug of willen ze dat ik er blijf werken omdat ik inhoudelijk een stapje dieper ga en mensen daarin weet mee te krijgen. Het is natuurlijk handig als je iemand inschakelt die ervaring heeft bij die grote bedrijven, maar die wel gewoon beschikbaar is al eenpitter. Ze hoeven niet de verschillende lagen door, zoals bij de grotere marketingbureaus.
Wat zijn je verdere ambities?
Daarin heb ik dus best wel een zoektocht achter de rug. Ik weet het niet, ik ben er niet achtergekomen. Maar waar ik wel achter ben gekomen, is dat ik het heel leuk vind om te blijven leren. Mijn ambitie is dus dat ik altijd beter wil worden in wat ik doe, mensen nóg beter wil helpen. Maar ik heb niet een bepaalde functie of branche als ambitie. Mijn ambitie is gewoon dat ik mezelf blijf ontwikkelen en dat ik nieuwe dingen blijf doen.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Door te netwerken. De mensen om je heen bepalen deels de waarde van je bedrijf. De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf, in mijn branche. Dus daar steek ik tijd in. Ik vind het erg leuk om te spreken met mensen met wie ik in het verleden heb gewerkt, bijvoorbeeld.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Doe je best. Wat ik heel veel zie, ook omdat ik lesgeef aan de Hogeschool en daar te maken heb met de jonge doelgroep, is dat er een tendens is ontstaan van ‘dat ondernemen, dat doe je een poosje op Insta en dan kent iedereen je’. Maar ondernemen is gewoon keihard werken. Het betekent dat je verantwoordelijk bent voor je eigen kwaliteit, en daar moet je natuurlijk achter staan. Het betekent ook dat je vaak een stapje harder zet dan de rest. Als ik een dagje ziek ben, betekent dat dat mijn bedrijf niet levert. Hard werken en doen wat je belooft.
Meer over Nathalie Hogendoorn
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.