Maxime Coesèl: “Als ik glamour aan de man krijg in het Calvinistische Nederland, dan lukt het overal”
Als ’s werelds eerste Glamour Manager is het mijn missie om glamour opnieuw te definiëren en het te herintegreren als iets positiefs en krachtigs in de Nederlandse cultuur en samenleving. Mijn naam is Maxime Coesèl.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Ik hou enorm van dansen, zingen en letterlijk mijn podium pakken. Als klein meisje van drie jaar begon ik met klassiek ballet, wat ik tot mijn tweeëntwintigste gedaan heb, en werd ik voor het eerst betoverd door een musical: The Phantom of the Opera. Vanaf dat moment wist ik: oooh, dát wil ik ook! Mijn moeder vertelt nog vaak dat ze mij als driejarige zag zitten met mijn walkman op, urenlang luisterend naar de dramatische muziek van The Phantom en de musical Cats.
Op de basisschool greep ik iedere kans aan om mee te doen met playbackshows en toneelstukjes. Vanaf de middelbare school kreeg dit nog een iets serieuzere vorm: twee keer per week naar ballet in Amsterdam. Ik zocht daar ook een van de beste (musical)zangdocenten en ik mocht een jaar in het weekend de vooropleiding musical (MusicAllFactory) doen in Tilburg. Zo tussen mijn zestiende en negentiende was dat het liefste (en eigenlijk het enige) waar ik nog mee bezig was. Zelfs in de zomervakantie wilde ik het liefst theatercursussen volgen, waarvan sommigen in het buitenland.
Hoewel ik nog steeds een héle grote liefde heb voor dansen, zingen en theater, ontdekte ik tijdens mijn studietijd een nieuwe passie: presenteren. Of het nou om zakelijke presentaties gaat, of items presenteren voor de camera. Ik vind het superleuk en bleek er ook al snel goed in te zijn.
Nu combineer ik in mijn huidige werk de liefde voor (live) entertainment met mijn passie voor presenteren en giet ik alles helemaal in mijn eigen jasje.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Op mijn tweeëntwintigste heb ik een jaar in een popgroepje voor kinderen gezeten, Jamyro. Het was geen succes, maar wel ontzettend leuk en leerzaam.
In 2022 ben ik begonnen als item presentatrice voor het RTL4-programma Life is Beautiful.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Als de allereerste Glamour Manager ter wereld is het mijn missie om glamour te herdefiniëren en als iets positiefs en krachtigs te re-integreren in de Nederlandse cultuur en maatschappij. Ik zeg: échte glamour komt van binnenuit en vertaalt zich in iemands uitstraling. Het is een gevoel van zelfverzekerdheid, trots en authenticiteit.
Sommige mensen hebben een glamoureuze uitstraling in hun badjas zonder make-up, terwijl anderen een grijze muis blijven in hun galajurk. Hoe komt dat toch? Dát is die glamour van binnenuit.
Over deze Glamour Attitude inspireer ik als spreker bij bedrijven. Ik organiseer ook eventconcepten, waarbij ik deelnemers leer om hun glamour te omarmen en in te zetten als een krachtige tool en state of mind voor meer succes in het zakelijke en dagelijkse leven.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Het idee van The Glamour Manager ontstond in mei 2021. Tijdens een reis van vijf maanden door Zuid-Amerika dat najaar heb ik het helemaal uitgewerkt. In maart 2022 ben ik begonnen met de eerste echte stappen: werken aan de merkidentiteit, het uitwerken van inspiratiesessies én het begin van mijn allereerste eigen event, Lead with Elegance, dat op 19 & 20 april gaat plaatsvinden in Slot Zeist.
Ik ben nu een jaar verder en kan haast niet trotser zijn. De naamsbekendheid groeit elke dag. Ik mocht onder andere spreken voor vijfendertig vrouwen van Heineken. En komende maand komt mijn grootste droom uit: mijn eigen event met een line-up die ik vooraf nooit voor mogelijk had gehouden!
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik kom uit de evenementenbranche en werkte vast in dienst bij een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in rode loper-events, zoals (film)premières, gala’s en award shows. Qua branche was dit voor mij een perfect match, maar de werkdruk was enorm hoog en ik wist dat er een tijd zou komen dat ik van de racende trein af zou springen om iets voor mezelf te gaan doen. Iets waarmee ik mijn liefde voor entertainment, events én presenteren kon gaan combineren.
Die tijd kwam tijdens de eerste lockdown van corona. Toen mijn werkweek van zestig naar nul uren ging, kreeg ik de ruimte om na te denken hoe ik die stap dan zou maken. Het begon met online events, zowel presenteren als produceren, en af en toe een bedrijfsvideo. En vooral ook met veel online cursussen volgen en gewoon beginnen met ondernemen. Na ongeveer negen maanden kwam het idee van The Glamour Manager en viel alles op z’n plek.
Ik mag mensen inspireren met mijn verhaal, mijn passie voor glamour en entertainment en ook nog eens eigen events creëren, waarbij ik de rode loper-beleving nu toegankelijk maak voor iedereen.
Wie zijn jouw klanten?
Als spreker werd ik gevraagd door onder andere Heineken en FrieslandCampina. Ik richt me met deze werkzaamheden ook echt op bedrijven die de ontwikkeling en het welzijn van hun medewerkers hoog in het vaandel hebben staan. Met mijn talk zorg ik voor inhoud, maar wel op een verrassende, entertaining manier. Glamour is natuurlijk allesbehalve een standaard onderwerp.
Met de eerste editie van het Lead with Elegance-event richt ik me op vrouwelijke ondernemers en leiders in het bedrijfsleven. Ambitieuze vrouwen, die vanuit authenticiteit, empowerment, inspiratie én hun vrouwelijkheid nog succesvoller willen worden. Een intieme groep vrouwen die samen krachtig, effectief en verfrissend leiderschap willen creëren voor meer oprechte en positieve impact.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Omdat ze toe zijn aan verfrissing, luchtigheid en positiviteit zonder daarmee de inhoud te verliezen. Zoals ik na afloop van Heineken te horen kreeg: What a lovely and sparkling host, it was a pleasure working with you! We very much enjoyed your Glamour presentations with tips&tricks, inspiring words and the super networking drinks!
Ik hou ervan overal een beleving van te maken. Dus toen Heineken vroeg of ik na afloop nog Glamour Networking Drinks wilde verzorgen, hebben we glitterpopcorn op tafel gezet en kreeg iedereen een glas bubbels. Aan het glas zat een kaartje met daarop een netwerkvraag om alvast het ijs te breken onderling, zodat iedereen ook echt aan de slag ging met netwerken.
Wat zijn je verdere ambities?
O, ik heb nog zóveel plannen en ideeën! Maar het liefst zou ik wereldwijd mensen inspireren met mijn missie dat iedereen het verdient om zich glamorous te voelen, zodat ze krachtiger en succesvoller in het leven staan. Zowel als spreker, als met mijn eventconcepten. En in dit geval ben ik ervan overtuigd: als ik glamour aan de man krijg in het Calvinistische Nederland, dan lukt het overal.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Uiteindelijk wil ik kijken naar het schaalbaar maken van de verdienmodellen, maar tot die tijd wil ik vooral de juiste mensen om me heen verzamelen om unieke talks en concepten internationaal te kunnen produceren.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Ik heb twee grote lessen moeten leren het afgelopen jaar:
- Neem de tijd en ga niet overhaasten.Door mijn achtergrond als eventmanager was ik gewend om alles last minute te doen en dan nog het onmogelijke mogelijk te maken. Maar zo werkt het niet met een nieuw bedrijf.Gun jezelf de tijd om vanuit rust en overzicht alles op te bouwen. Dan maak je de beste keuzes.
- Wees voorzichtig met wie je om hulp en advies vraagt.Iedereen heeft een mening. Echt iedereen! Ik werd er stapelgek en verward van. Soms duurt het even tot je de juiste mensen gevonden hebt, maar luister vooral goed naar je eigen gevoel.
Meer weten over Maxime Coesèl
Ontdek het hier: www.theglamourmanager.com
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.