Facebook Twitter Instagram
    Trending
    • Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?
    • Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
    • ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar
    • Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”
    • Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”
    • Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”
    • Joyce Michielsen start als nieuwe PA voor Maak Jouw Impact
    • Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 
    Facebook Twitter Instagram
    Login
    Wees Meer
    • Ontwikkeling
      1. Persoonlijke ontwikkeling
      2. Leiderschap
      3. Spotlight: Interview
      4. Persoonlijke verhalen
      5. Time management
      6. View All

      Het Imposter Syndroom saboteert je! (test het hier)

      20/11/2021

      Succes met e-commerce’ van DGOC genomineerd voor Computable Awards

      15/06/2021

      Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd

      04/01/2021

      Mariaschool in Den Hoorn wint Jokerprijs voor vergroten welzijn scholieren

      28/10/2020

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023

      Compendium Geneeskunde lanceert eerste fysieke doktersglossy

      05/08/2021

      Ik stopte met al mijn social media… en bleek verslaafd

      04/01/2021

      Desley Boxtart schenkt cheques namens Business Open Ockenburgh aan goede doelen

      24/09/2020

      Hoe je met deze simpele stap je werk privé balans verbetert

      20/08/2020

      September is het nieuwe Januari!

      15/09/2015

      Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

      10/03/2023

      Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

      03/03/2023

      Michiel Verstraten: “Wij gaan tot het uiterste om resultaat te behalen”

      17/02/2023

      Patrick van Gils: “Ieder mens verdient een podium en een pitch.” 

      10/02/2023
    • Maatschappelijk
      1. Gezondheid
      2. Duurzaamheid
      3. Inclusie
      4. Participatie
      5. View All

      Gratis webinar: Breng je hormonen in balans, mama

      07/02/2023

      Gratis webinar: Zorg met liefde voor je hart

      01/02/2023

      Gratis webinar: verbeter je brein door breinfitness

      08/11/2022

      Trainingen van Lean2Succes nu beschikbaar met STAP-budget

      20/08/2022

      Onprove en Gullimex lanceren digitaal sturingsmechanisme foodsector

      17/03/2022

      Beurs World of eMobility wil duurzaam e-klimaat versnellen

      09/03/2022

      Onderzoek Hely: wijkhub verduurzaamt tot 1.000 huishoudens met elektrische deelmobiliteit

      27/12/2021

      Vastgoedontwikkelaar Rockfield bouwt met Hely aan zeven mobiliteitshubs

      05/11/2021

      Innovatiestrateeg Leonie van Mierlo (Fronteer) schrijft boek over de kracht van (gender)diversiteit en inclusief leiderschap

      06/03/2021

      Een derde van de flexwerkers is van plan binnen een jaar van baan te veranderen

      16/06/2020

      Daniëlle Terpstra houdt als enige de deuren van haar dagopvang open

      27/05/2020

      Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

      03/05/2022

      GetJobsDone geselecteerd voor ‘25 onder 25’ van MT/Sprout

      22/06/2021

      Onderwijsspecialist Inge Hummel genomineerd voor The Experience Award

      24/09/2020

      Een derde van de flexwerkers is van plan binnen een jaar van baan te veranderen

      16/06/2020

      Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

      22/03/2023

      Oorfonds start eerste crowdfunding campagne voor onderzoek naar plotsdoofheid

      04/11/2022

      “Werknemers hebben nieuwe verwachtingen over hun relatie met werkgevers”

      05/07/2022

      Slechthorend en ondernemer? Zo communiceer je met je klant

      03/05/2022
    • Financieel

      Helft ondernemers heeft liquiditeitsproblemen en wil verduurzamen

      27/10/2022

      Versnelde tariefstijging van gemiddeld 10,3 procent voor zzp’ers en gedetacheerden in 2022

      27/07/2022

      Jacqueline Zuidweg nieuwe voorzitter Raad van Toezicht van Stichting MKB Financiering (SMF)

      25/07/2022

      Qredits geeft economie en maatschappij flinke impuls

      11/07/2022

      32% groei, non-bancair financieren krijgt vleugels

      05/07/2022
    • Zichtbaarheid
      1. Marketing
      2. PR
      3. Social media
      4. View All

      Tilburgse Ilza Keeman wint gouden Shopping Awards met haar Koekatelier

      10/06/2022

      Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien

      02/06/2022

      Red Panda Academy levert 400 afstudeerders growth hacking

      08/03/2022

      Gemeente Rotterdam kiest Friends For Brands en Roos & van de Werk als preferred supplier communicatie

      03/02/2022

      Free publicity bureau voor tech DelanoPR gaat verder als PRGoeroes

      19/04/2022

      Free publicity: 4 vragen om te beantwoorden voordat je een PR-bureau belt.

      26/03/2021

      Eerste masterclass met de combinatie growth hacking & free publicity

      03/08/2020

      Jennifer Delano nieuwe voorzitter ondernemersnetwerk BNI De Pelikaan

      17/02/2020

      YouLynq.me organiseert allereerste LinkedIn deepsales masterclass van Nederland

      21/10/2022

      Kunsthistorica Jorien Kleine Deters lanceert kunstgids voor ondernemers

      09/05/2022

      YouLynq.me organiseert allereerste LinkedIn deepsales masterclass van Nederland

      21/10/2022

      Tilburgse Ilza Keeman wint gouden Shopping Awards met haar Koekatelier

      10/06/2022

      Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien

      02/06/2022

      Kunsthistorica Jorien Kleine Deters lanceert kunstgids voor ondernemers

      09/05/2022
    • Nieuws

      Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

      22/03/2023

      ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar

      07/03/2023

      Joyce Michielsen start als nieuwe PA voor Maak Jouw Impact

      15/02/2023

      Fectar haalt 2,45 miljoen binnen met meest recente investeringsronde

      03/02/2023

      Prof. drs. Syben Tijmstra en drs. Peter Felen geven drie masterclasses voor toekomstbestendigere Nederlandse farmacie

      31/01/2023
    • Boeken
    Wees Meer
    You are at:Home»Artikelen»Duurzaamheid»Klimaatimpact bedrijfsrestaurant blinde vlek bij bedrijven

    Klimaatimpact bedrijfsrestaurant blinde vlek bij bedrijven

    0
    By Redactie Weesmeer on 03/12/2019 Duurzaamheid, Voeding
    tim meyer GZzQAQyxACw unsplash scaled
    tim meyer GZzQAQyxACw unsplash scaled

    Aankomende week is de klimaattop in Madrid met als doel concrete stappen te zetten richting het behalen van het Akkoord van Parijs. Op het gebied van voedsel, dat tot 30 procent van de uitgestoten broeikasgassen veroorzaakt, is er nog veel te winnen. Voor de eerste keer is de klimaatimpact van restaurants van vier grote Nederlandse bedrijfscateraars structureel doorgemeten. Voor de impact meting van het eten wordt onder andere gelet op productie, transport en seizoen. De hiervoor ontwikkelde Impact Tool meet per (bedrijfs)restaurant de totale klimaatimpact en de impact per bezoeker. Daarnaast laat de tool zien hoe deze scores zich verhouden tot de doelstellingen van het Akkoord van Parijs. Uit de metingen van de door  GiantLeaps ontworpen tool bleek dat er nog een lange weg te gaan is voordat cateraars en bedrijfsrestaurants de doelstellingen van het Parijse akkoord voor 2030 en 2050 halen. Vanaf 2020 kunnen nieuwe restaurants zich aanmelden om hun klimaatimpact te laten doormeten en verminderen.

    Voedsel zorgt voor 30 procent van de milieubelasting

    Voedsel is het onderwerp waarmee ieder individu de grootste impact op het klimaat heeft. Uit onderzoek bleek dat de wereldwijde voedselindustrie tot wel 30 procent van de uitgestoten broeikasgassen veroorzaakt. De impact van een bedrijfsrestaurant kan per fte al snel oplopen tot 1 ton CO2 per jaar. Afgelopen zomer is de klimaatimpact doorgemeten bij locaties van vier cateraars: Hutten, We Canteen, Hof Catering en ISS. Allen hebben aangegeven actief aan de slag te gaan om hun impact op het klimaat verder in kaart te brengen en te verminderen. Volgens Laura Heerema, oprichter van GiantLeaps, wordt er veel gevraagd van cateraars: “De cateraar zit in een lastig pakket; vanuit de klant wordt geëist dat er duurzaam eten wordt geserveerd, maar tegelijkertijd zitten we nog erg vast in eetgewoontes die niet duurzaam zijn en mag een cateraar niet zomaar het assortiment omgooien zonder dat ze kunnen aantonen dat dit beter is voor het klimaat.”  Stijn Slegers van cateraar We Canteen zegt hierover: “Klimaat is een actueel en belangrijk onderwerp voor ons, daarnaast merken we ook dat de markt er om vraagt. Dankzij het gedetailleerde dashboard van de Impact Tool krijgen we inzicht in waar we staan en welke kansen er zijn om te verbeteren.”

    Van vervoer en verwarming naar voedsel aanpakken

    Bij bedrijven ligt momenteel de focus op het tegengaan van de CO2-uitstoot van onder andere het vervoer, het energieverbruik en de verwarming. Catering – en met name bedrijfsrestaurants – heeft ook een grote impact, maar die was tot voor kort niet te meten. Startup GiantLeaps maakt op gedetailleerd niveau inzichtelijk wat die klimaatimpact van bedrijfscatering is. Naast zichtbaar maken van de klimaatimpact, geeft het interactieve dashboard van de Impact Tool ook aanbevelingen om de CO2-uitstoot te verkleinen. Met deze inzichten is te zien dat gedragsverandering zoals kiezen voor meer plantaardige opties, meer seizoensgebonden groente en fruit serveren en producten inkopen die verspilling tegengaan direct tot een betere score leidt. Door deze resultaten en de op maat gemaakte aanbevelingen krijgen opdrachtgevers van GiantLeaps de mogelijkheid actief hun impact te verminderen. Heerema: “We zien dat medewerkers van de testlocaties positief zijn over het feit dat ze worden betrokken bij wat er gebeurt. Vooral bij de jongere generatie medewerkers is er grote vraag om de catering aan te passen, omdat de klimaatimpact van eten bij hen al bekend is.” De eerste nieuwe locaties sinds de pilot zijn inmiddels gestart: De bedrijfsrestaurants van TomTom in Amsterdam. Vanaf 2020 kunnen ook andere restaurants zich aanmelden.

    GiantLeaps

    Toen Heerema drie jaar geleden nog werkte als corporate trainee kwam ze in aanraking met de milieu-impact van voedsel. De omvang van deze impact en het gebrek aan aandacht hiervoor schokten haar. Om haar onvrede om te zetten in een oplossing, startte ze GiantLeaps, met het doel om klimaatvriendelijk eten de standaard te maken. Dit doel wordt nagestreefd door de impact van eten op een cijfermatige manier inzichtelijk te maken. Daarnaast maakt GiantLeaps als kennispartner samen met (semi)publieke en private organisaties, chefs en cateraars de vertaalslag naar verduurzaming door te laten zien hoe de klimaatimpact van eten verminderd kan worden.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redactie Weesmeer

    Heb jij interessant ondernemersnieuws of een inhoudelijk artikel passend bij een van de categorieën van WeesMeer? Mail ons redactie@weesmeer.nl

    Related Posts

    Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”

    03/03/2023

    Helft ondernemers heeft liquiditeitsproblemen en wil verduurzamen

    27/10/2022

    Onprove en Gullimex lanceren digitaal sturingsmechanisme foodsector

    17/03/2022

    Comments are closed.

    • LinkedIn
    • Facebook
    • Twitter
    • Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?
    • Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
    • ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar
    • Sandie Chan: “De naam KOALA HUG komt uit mijn koker en blijkt een gouden greep”
    • Nathalie Hogendoorn: “De waarde van je netwerk, is de waarde van je bedrijf”

    About

    Help mee om WeesMeer verder uit te bouwen.

    Deel je onze visie en wil je een bijdrage leveren aan het verder uitbouwen van WeesMeer?

    Stuur een mail naar info@weesmeer.nl en laten we de mogelijkheden bespreken.

    Recent posts

    Autismeweek in teken van diversiteit: Hoe uniek ben jij?

    22/03/2023

    Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”

    10/03/2023

    ‘Van Capo tot CEO’ genomineerd voor Managementboek van het Jaar

    07/03/2023
    Categorieën
    Copyright © 2023 | www.WeesMeer.nl
    • Privacy
    • Visie
    • Contact

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?