Hoe een Growth Hacker jouw bedrijf kan laten groeien
Hoe kan een growth hacker jouw bedrijf laten groeien? Red Panda Works legt het uit.
Je bedrijf bevindt zich in de early stage start-up of scale-up fase. De investeringen die je hebt gedaan om het bedrijf in de lucht te krijgen hebben veel van je financiële gezondheid gevergd. Het is lastig om zo verder te gaan, zeker aangezien je weinig budget voor marketingactiviteiten ter beschikking hebt. Maar hoe zorg je nou dat je met lage budgetten zo snel mogelijk de weg naar winstgevendheid inzet? Groei. Je wilt een zo hard mogelijke groei inzetten en je positie ten opzichte van de concurrenten verstevigen. In dit artikel zal Red Panda Works uitleggen hoe je dit het best aan kan pakken en waarom jij gisteren al een growth hacker had moeten inhuren.
Laten we beginnen met uit te leggen wat het vakgebied ‘growth’ omvat. Groei marketeers, oftewel growth hackers of growth managers, hebben als doel om de meest effectieve en efficiënte manier te vinden om een bedrijf zo snel als mogelijk te laten groeien (en vast te houden). Hij doorgrond de doelgroep volledig en experimenteert continue met verschillende boodschappen binnen de verschillende klantfases. Op deze manier komt hij er snel achter wat wél en wat niet werkt en kan hij op deze manier snel processen optimaliseren voor maximale output.
De methodes voor Growth Hacking werken uitermate goed voor een early-stage start-up of een scale-up. Hier daarom alle redenen waarom jouw bedrijf vandaag al een Growth Hacker/ Manager had moeten inhuren:
Professor met alle kennis van de recente trends en ontwikkelingen in online marketing
Jij haalt met het inhuren van een Growth Hacker een ware alleskunner in huis. Net als een huisarts, weet een Growth Hacker van ontzettend veel marketing gerelateerde programma’s en technieken de basis. Hij scoort op veel dingen een 7 of een 8, maar zeker niet een 10 zoals een specialist. De huidige markt is zeer flexibel en veranderingen kloppen aan de lopende band op de deur. Jouw Growth Hacker voelt deze veranderingen aan komen en bereidt zich hier op de beste manier op voor. Hij weet alles van de huidige trends en ontwikkelingen in de markt en weet hier op een slimme manier op in te spelen.
Spotify – wist een slimme ‘social proof’ hack te implementeren op het platform Facebook. Ze ontwikkelde een systeem waarin er automatisch het liedje dat jij aan het luisteren was werd getoont op het Facebook account van de Spotify gebruiker. Zo hebben ze in korte tijd een sterke groei in gebruikers ervaren.
Expert in het vinden van de product-markt-fit
Een Growth Marketeer is een kei in het vinden van de sterke punten van een product en deze op een creatieve wijze voorschotelen aan het juiste publiek. Hierbij is hij op zoek naar de early adopters van het product, die bereid zijn om voor het dienst/product te betalen. Door voortdurend feedback te verzamelen over het dienst/product en deze herzieningen mee te nemen kan precies het juiste product worden voorgesteld aan de perfecte klant. Zonder feedback en data kan er namelijk geen groei gehackt worden. Er moet duidelijk worden wat de groei vertraagt en hoe dit het best verbeterd kan worden.
DropBox – hackte zijn initiële groei door extra opslagruimte te bieden aan early adopters die vrienden doorverwezen; degenen die zouden doorverwijzen voor extra opslagruimte waren degenen die fungeerde als brand ambassadors en echt op zoek waren naar een product als die van hen.
Opzetten van overtuigende teksten, campagnes en virale strategieën
Growth hacking draait om experimenteren in plaats van een op formules gebaseerde aanpak uit het boekje. Jouw Growth Hacker is dan ook een meester in het (her)schrijven van overtuigende teksten en het opzetten van virale- campagnes en strategieën. Hij test meerdere verkoop- of advertentie uitingen tegelijk en kan aan de hand van data meteen ontdekken welke de best presterende is. Jouw Growth Hacker schaalt deze gouden uitingen meteen op om zo het maximale eruit te halen. Zo gaat jouw budget naar de winnende campagnes en werkt het op deze manier zo effectief en efficiënt mogelijk.
Optimaliseren van landingspagina’s en campagnes als de beste
Jouw Growth Hacker is een User Experience rockstar die zeer aantrekkelijke en converterende landingspagina’s kan ontwerpen. Hij voert A/B tests uit voor afbeeldingen, tekstvakken, pop-ups voor het verkrijgen van e-mailadressen, call-to-action knoppen, API’s, plug-ins en hiermee elimineert hij de overbodige elementen op de website. Dit draagt allemaal bij aan een optimale user experience voor de gebruikers. Zo wordt er gezorgd voor een perfecte doorstroom in de funnel – van een awareness campagne op de socials tot een conversie op de website.
Udemy – veranderde het ontwerp van de cursuspagina van een onhandig drie-koloms ontwerp naar een plaatsing van de kop, subkop en promovideo bovenaan in het midden van de site, met een veel duidelijkere CTA-knop om de waardepropositie meer in het oog te laten springen, waardoor de click-through rate met 246% toenam.
Gekwalificeerde leadgeneratie koning
Een Growth Hacker zal een volledig op maat gemaakte marketing funnel voor jou ontwerpen en hiermee van jouw bedrijfsprocessen een lead magnet maken. Hij is goed in het genereren van extreem veel traffic door het inzetten van een multichannel strategie. Dit doet hij door de integratie van earned, owned, shared en paid media op een efficiënte manier in te richten waardoor hij kosten kan besparen. Hij maakt onderscheid in de funnel in het websitebezoek van een marketing qualified lead en een sales qualified lead, waardoor hij zoveel als mogelijk de CPL (cost-per-lead) kan verlagen.
AirBnB – was in staat om veel verkeer om te leiden van Craigslist vakantieverhuur naar hun eigen website door middel van slimme web hacks. Zo begonnen ze met het plaatsen van hun eigen aanbod op Craigslist, waarmee met een geautomatiseerd e-mailsysteem bezoekers naar de site van AirBnB werden getrokken. Toen ze vervolgens gratis fotografie diensten aan gingen bieden voor de advertenties, explodeerde het verkeer en de boeking conversie.
Een conversie-monster
Websiteverkeer, leads en prospects zijn niets waard als ze niet converteren in een verkoop. Een Growth Hacker is in staat om leads te voeden met waardevolle content via e-mailmarketing, sociale media, case studies, webinars of zelfs gratis advies. Een Growth Hacker is een conversie ninja die in staat is om ‘retargeting’ te gebruiken om leads te converteren als een pro. Ook zorgt hij dat de landingspagina – de pagina die dient als conversie magneet – optimaal aansluit op de wensen van de bezoekers, om zo de verkoop te maximaliseren.
Laat marketing automatisering voor zich werken
Zelfs de beste funnels kunnen de groei in verkoop niet laten exploderen zonder de inzet van marketing automatisering. Jouw Growth Hacker zal in staat zijn om virale loops te ontwerpen met de inzet van slimme marketing automatisering technieken. Ze gebruiken automatisering om gerichte persoonlijke berichten te versturen naar de leads met de hoogste CLV (customer lifetime value). Maar ook zetten ze automatisering in om te zorgen voor een eenduidige ervaring voor bezoekers. Zo kunnen ze door middel van automatiseringssoftware zorgen dat er 1-op-1 cross-channel journeys worden ontworpen, waardoor leads sneller kunnen worden omgezet in tevreden klanten.
Mocht je na deze mooie redenen om een Growth Hacker in te huren gelijk op Google willen gaan zoeken naar de geschikte partij voor jou: staar je dan niet blind op de expertises en succescases. Ga op zoek naar het ideale Growth Hacker karakter en beoordeel of dit goed in jouw team zal passen.
Karaktereigenschappen van de perfecte growth hacker:
Een Growth Hacker krijgt het warm van groei. Hij is constant op zoek naar verandering en verbetering en is dan ook erg leergierig. Hij gaat mee met de snel bewegende trends binnen het online marketing landschap en zet zijn analytische en creatieve vermogen in om continue te zoeken naar nieuwe en betere manieren om groei te behalen. Sommige growth hackers hebben specialisaties, maar over het algemeen geldt in growth: 20% van alle kennis hebben om 80% van het werk te kunnen doen. Hij moet dus basiskennis hebben van alle facetten en is daarmee generalistisch. Snelheid is dan ook beter dan perfectie.
“2x 6 is beter dan 1×10”.
Je kunt beter meerdere dingen kunnen dan in één ding excelleren. Het denken in mogelijkheden, experimenteren en voortdurend aanwezig zijn op de meerdere plekken waar de bewegende potentiële klant zich bevindt. Dat is de growth hacking mindset.
Dé oplossing
Growth Hackers kunnen de lang gezochte oplossing vormen voor het laten groeien van jouw bedrijf. Deze – door innovatie gestuurde marketing techneuten – geven jou de objectieve externe blik op de huidige aanpak waar je zo naar hunkert. Maar voordat je een Growth Hacker inhuurt, houdt in gedachten dat ze geen wondermiddel zijn. Er is geen magische schakelaar die je kunt omzetten om verkoop grafieken in hockeysticks te veranderen. Het draait om het proces van continue willen verbeteren, volledige transparantie in de samenwerking met een Growth Hacker en het durven maken van fouten. Alleen zo, werkt het partnership met een Growth Hacker en kunnen jullie samen zorgen voor verbluffende resultaten.
Dit artikel wordt je aangeboden door WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.