Berith Spoelstra: “Ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken”
Ik heb net twee totaal verschillende opdrachten afgerond. De ene was voor een laboratorium dat allerlei oppervlaktes toetst voor de bouw, de andere was bij een wijnhandel. Andere uitdagingen, andere soort mensen en behoeftes. Die variatie vind ik erg leuk. Mijn naam is Berith Spoelstra.
Wat zijn je hobby’s/interesses?
Ik hou erg van dansen en ben daar onlangs weer mee gestart. Ik heb bijna 24 jaar aan ballet gedaan, modern klassiek, en nu dus weer begonnen. Dans was mijn eerste liefde, qua sport, en het is echt leuk om het opnieuw te ontdekken. Ik hou ook erg van lezen. In de coronatijd heb ik luisterboeken ontdekt. Ik vind het heerlijk om te wandelen en ondertussen naar een luisterboek te luisteren. Daarnaast ben ik bijna tien jaar lid geweest van JCI. Dat kun je onder serviceclubs scharen; het is een organisatie waarbinnen je je richt op je persoonlijke ontwikkeling en bijdraagt aan de maatschappij. Ik ben er net mee gestopt, want met je veertigste moet je eruit.
Waar kennen mensen jou nog meer van?
Dat komt ook echt wel van JCI. Daar publiceer ik best veel over. Ik was daar een prominent lid. Ik heb daarnaast heel lang voor Vodafone-Ziggo gewerkt en veel mensen die bij dat bedrijf hebben gewerkt, weten ook waar ik voor sta. Mensen kennen mij vooral ook door mijn liefde voor mijn vakgebied. Klantbehoud, daar sta ik wel echt om bekend.
Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Mijn bedrijf heet By Berith. Ik doe eigenlijk twee dingen. Mijn hoofdbusiness is klantbehoud, dus retentiemarketing. Ik help ondernemingen en bedrijven hun klantbehoud beter op de rit te krijgen, of überhaupt te starten met focus op klantbehoud. Je ziet dat veel ondernemingen zich vooral richten op acquisitie. Maar daarnaast wil je ook dat die acquisitie rendabel wordt: dat klanten langer bij je blijven en meer afnemen. Daarom is het verstandig om op klantbehoud te blijven focussen. Dat doe ik al zestien jaar en daar ligt ook echt mijn passie. Daarnaast ben ik sinds een jaar of zes trainer, vooral op het gebied van teambuilding en persoonlijke ontwikkeling. Dat is de tweede tak van mijn business. Ik help teams elkaar beter te begrijpen. Dat doe ik aan de hand van een aantal psychometrische instrumenten.
Hoelang bestaat je bedrijf al?
Mijn bedrijf bestaat pas een half jaar echt; ik ben echt een half jaar geleden gestart met ondernemen. Dat kwam bij toeval, een mogelijkheid om ermee aan de slag te gaan. En toen dacht ik: ja, ik roep al jaren dat ik voor mezelf wil starten, en dit is het moment, dus laat ik ervoor gaan. Soms moet je gewoon gaan uitproberen en zien waar het schip strandt. Daar zit ik middenin.
Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik heb zestien jaar in loondienst gezeten en dat vond ik erg leuk. Ik hou ook van die grote ondernemingen, van samenwerken met collega’s. Maar ik heb wel altijd functies gehad die redelijk autonoom zijn. En ik ben heel goed in staat om van niets, iets te maken. Ik heb meerdere keren nieuwe functies moeten invullen of nieuwe afdelingen moeten opzetten. Dus dat ondernemende, dat actiegerichte, dat heeft er altijd wel ingezeten. En toen dacht ik op een gegeven moment: wil ik mijn leven lang voor dit soort bedrijven werken? Het antwoord dat in mij opkwam was: nee, volgens mij moet ik dat niet doen. Zoals dat dan zo vaak gaat, kwam er daarna een kans op mijn pad en besloot ik die te pakken. En de liefde voor mijn vakgebied is eigenlijk per toeval ontstaan.
Wie zijn jouw klanten?
Ik zit nu in de opstartfase, daarom richt ik me op dit moment vrij breed. In die zin richt ik me op het midden- en wat grotere mkb-segment. En dat mogen zowel bedrijven zijn die B2B als B2C georiënteerd zijn. Ik heb met beide ervaring.
Verder blijf ik op dit moment weg van allerlei richtingen, omdat ik het leuk vind om zelf te zien wat er allemaal binnen die verschillende bedrijven gebeurt. En er zijn zo veel mooie bedrijven in Nederland. Daarom gun ik mezelf de tijd om bij diverse bedrijven een kijkje in de keuken te nemen. Zo heb ik net twee totaal verschillende opdrachten afgerond. De ene was voor een laboratorium dat allerlei oppervlaktes toetst voor de bouw, de andere was bij een wijnhandel. De ene was zakelijk georiënteerd en de andere meer gericht op consumenten. Andere uitdagingen, andere soort mensen en behoeftes. Die variatie vind ik erg leuk.
Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Ik denk dat mensen voor mij kiezen vanwege mijn passie voor mijn vakgebied en mijn kennis van klantbehoud. Misschien ook wel omdat ik het praktisch toepasbaar kan maken. Geen grote, ingewikkelde verhalen, maar gewoon praktische stappen waarmee je de volgende ochtend al verbetering kunt doorvoeren.
Daarnaast kan ik snel schakelen en meedenken over wat voor jouw bedrijf van toepassing is. Ik heb het zelf altijd vervelend gevonden als consultants of marketeers met een oplossing kwamen die net niet paste, of dachten te weten waar het over ging, maar toch ook niet.
Wat zijn je verdere ambities?
In ieder geval om van mijn bedrijf een goed lopend bedrijf te maken, dat ik er in ieder geval van kan leven. Dat is prioriteit nummer één. Om als autoriteit gezien te worden op dit vakgebied. Dat ben ik – denk ik – al een beetje, maar ik ben nog niet helemaal bekend. Dat het voor de buitenwereld duidelijk is: Wil je iets met klantbehoud? Dan moet je bij mij zijn. Ik wil ook een leuk leven kunnen leiden, leuke dingen doen. Ik kom uit Brabant, dus ik ben een Bourgondiër. Gisteren heb ik een biertje gedaan in de kroeg en vanavond ga ik dat ook doen. Daar wil ik de rest van mijn leven van blijven genieten. Ook al ben ik tachtig, dan wil ik nog even een biertje kunnen drinken in de kroeg.
Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Ik ben op dit moment ongelooflijk veel aan het netwerken. Ik ben bij diverse netwerken geweest hier in de regio. Die probeer ik actief op te volgen en daardoor samenwerkingen aan te gaan. Binnenkort organiseer ik een live masterclass om ondernemingen aan de hand van mijn modellen in één ochtend mee te nemen in wat retentie nou echt inhoudt. Samen een conceptplan maken waarmee ze daarna verder aan de slag kunnen. Zoals elke ondernemer ben ik aan het zoeken waar nog meer winst te behalen valt en hoe ik mijn bedrijf kan laten groeien. Nogmaals, ik ben startend, dus dan is dat ook wel je hoofdtaak.
Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Wat ik nu veel opmerk – en dat vind ik ook wel een beetje de onbekende magie van ondernemerschap – is de bereidheid om elkaar te helpen. Met iemand anders meedenken en daar niet meteen geld voor vragen. Ik merk dat je op die manier ongelooflijk veel voor elkaar krijgt. Ik heb ook echt wel een aantal keer het genoegen gehad dat mensen mij wilden helpen. Ik doe het ook andersom, van het heel simpel beantwoorden van een vraag tot actief meedenken met de ander. Of enthousiast zijn over een onderwerp en openstaan voor een gesprek. Dat vind ik heel tof en bijzonder. Ik doe dat zelf dus ook: soms iets voor ‘nop’ doen, want de pay-off komt later wel.
Meer over Berith Spoelstra:
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.