Peter Felen: “Ga niet voor eenvoudige trucjes, maar zorg voor continuïteit”
Ik heb een hekel aan creacide; het vermogen om ieder idee meteen neer te sabelen. Mijn naam is Peter Felen.
1. Wat zijn je hobby’s/interesses?
Naast klassieke hobby’s als lezen en wandelen heb ik een enorme fascinatie voor humor. Niet alleen door komieken te volgen, maar vooral ook door te bestuderen hoe humor tot creatieve ideeën leidt. Ik heb een hekel aan creacide; het vermogen om ieder idee meteen neer te sabelen. Al wandelend heb ik veel ideeën ontwikkeld die ik kon toepassen in mijn werk.
2. Waar kennen mensen jou nog meer van?
Ik ben ooit begonnen als DJ, in een leuke discotheek in Leeuwarden. Ik heb soms het idee dat dat een betere opleiding was dan mijn drie studies. Ik heb er veel kennis en ervaring mee opgedaan die ik nog steeds regelmatig toepas, bijvoorbeeld bij het geven van lezingen.
Ik ben vooral bekend in China en Mongolië, waar ik bekroond ben voor mijn werk als trainer/adviseur in de farmacie.
3. Hoe heet jouw bedrijf en wat doet jouw bedrijf?
Ik heb twee bedrijven:
- Apotheek Totaal Groep: Vanuit dit bedrijf geef ik trainingen aan apothekers, schrijf ik boeken, los ik problemen op en organiseer ik buitenlandse studiereizen. Ook geef ik trainingen over de hele wereld, zoals in China, Suriname en Mongolië.
- IBSP: Een internationale MBA voor mensen werkzaam in de farmacie.
4. Hoelang bestaat je bedrijf al?
Apotheek Totaal Groep bestaat al ruim twintig jaar en heeft daardoor al duizenden apothekers wereldwijd mogen trainen en begeleiden.
5. Waarom ben je ondernemer geworden en waarom juist in deze branche?
Ik werkte ooit als hoofd personeelszaken bij een grote organisatie. In de avonduren werd via via gevraagd of ik een training over onderlinge communicatie wilde verzorgen voor alle medewerkers van een apotheek. Dat was het begin van vele jaren trainen en adviseren. Op een gegeven moment ben ik dat als zelfstandige gaan voortzetten en inmiddels heb ik een enorme klantenkring.
De apotheekwereld staat voor mij synoniem aan een exact wetenschappelijke wereld. Zeer goed technisch opgeleide mensen, maar weinig affiniteit met de sociale kant zoals leidinggeven, motiveren en stimuleren. Ik vind het interessant en spannend om als brug te fungeren tussen deze twee werelden.
6. Wie zijn jouw klanten?
Mijn klanten zijn apotheken, overheden, zorgverzekeraars en regelmatig iemand uit een totaal andere branche.
7. Waarom kiezen mensen voor jouw bedrijf?
Er zijn veel bureaus die trainingen kunnen verzorgen. Wat ons onderscheidt is dat we gekristalliseerde kennis hebben (drie studies in combinatie met veertig jaar werkervaring) en dat we altijd creatief, origineel en met een snufje humor werken. Hierdoor bereiken we vaak sneller en langduriger resultaten.
8. Wat zijn je verdere ambities?
Onze ambitie is om altijd blijven groeien en continu nieuwe diensten en trainingen aan te bieden. We hebben als doel dat onze klanten niet alleen tevreden zijn, maar dat onze bijdrage ook een zichtbaar en meetbaar effect bij ze heeft.
9. Wat is jouw manier om te groeien als ondernemer en met jouw bedrijf?
Door regelmatig nieuwe producten en diensten aan te bieden blijf je fris en origineel. Er zijn zoveel ontwikkelingen die interessant zijn en de moeite waard zijn om te vertalen naar iedere organisatie: Hoe ga je om met tekort aan personeel? Interculturele organisaties. Generatieverschillen positief gebruiken… om maar een paar voorbeelden te noemen.
10. Wat is jouw leiderschapsadvies voor medeondernemers?
Leiderschap heeft naar mijn mening te maken met continuïteit en oprechte interesse in de mens. Continuïteit wil zeggen dat een eenmalig trucje vaak niet blijft hangen en weinig oplevert. Het is een langdurig proces. Eenmalig naar de sportschool gaan levert je ook geen sixpack op. Ga dus niet voor eenvoudige trucjes, maar zorg voor continuïteit.
Meer weten over Peter Felen
Ontdek het hier:
www.international-mba-pharmacists.com
Je las een artikel van WeesMeer, hét nieuwsplatform voor ondernemers met ambitie
Altijd op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief.